GLAS 1
Endrupskolan Barn och ungdomar tillbringar 200 da
gar om året och 70 procent av den tiden inne i klassrummen. Flera olika studier visar att inomhusmiljön i klassrum på skolor har stor inverkan på elevernas välmående och prestationsförmåga. Särskilt dagsljuset och ventilationen framhålls som viktiga för detta. Studier visar att många skolor inte tillgodoser dessa miljöfaktorer. En aktuell undersökning, utförd av ett franskt hälsoinstitut (UPMC/INSERM, Epidemiology of Allergic and Respiratory Disease, EPAR, Department, IPLESP) med 2 500 skolbarn i olika delar av Europa, visar att barn och ungdomar klarar fler och svårare uppgifter om klassrummet har stora fönster med rikligt dagsljusinflöde samtidigt som de kan varieras för solskydd när så krävs. Den franska undersökningen visar förbättrade resultat på upp till 15 procent på matematikproven i en jämförelse med elever som arbetade i klassrum med små fönster och elever som gjort proven i klassrum med stora fönster. Vi människor tillbringar den största delen av våra liv inomhus. Närmare 90 procent av vår livstid är vi numera inomhus – på jobbet, i hemmet, i skolan o s v. Inomhusmiljöer är heller inte sällan både dunkla och klent ventilerade, vilket leder till både trötthet och ökade problem med allergier och astma. Det gäller inte minst skolorna. Tillsammans med hemmet utgör klassrummet den vanligaste vistelsemiljön för barn. Därför menar de franska forskarna att mer behöver göras för att utforma hälsosamma miljöer i skolorna, något som också ger förbättrade studieresultat. – En hälsosam inomhusmiljö är avgörande för att säkerställa att våra barn och ungdomar får de bästa förutsättningarna för att lyckas I skolan. Det kan vi också konstatera både i forskarstudierna och i våra egna projekt i Endrup och Langebjerg i Danmark där såväl barn som lärare intygar att både studier och trivsel förbättrats avsevärt sedan klassrummen getts mer dagsljusinflöde, säger Peter Foldbjerg, ordförande i Velux Group’s kunskapscenter och upplyser att på de två danska skolorna har man med nya fönster i såväl tak som fasad ökat dagsljusfaktorn från 0,8 procent till 3,7–5,7 procent. / Langebjergskolan GLAS 3.2016 / dagsljus / 53