GLAS 1
/ siktat / Glasväggar för bättre luft och säkerhe
t Glasväggar med öppningsbara dörrar längs plattformskanten vid Citybanans två stationer i Stockholm ska förbättra såväl passagerarsäkerhet och temparatur samt luftkvalitet. Även ljudmiljön påverkas till det bättre. Kostnaden för stationerna beräknas hamna på cirka 200 miljoner kronor. Citybanan är en sex kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm, med två nya stationer: Stockholm City och Stockholm Odenplan. Till detta byggs även en 1,4 kilometer lång järnvägsbro i Årsta. På de två spåren söder om Stockholm C går idag cirka 550 tåg per dag och 60 procent av dem är pendeltåg. Med Citybanan får pendeltågen två egna spår, vilket fördubblar kapaciteten och gör att tågen kan gå tätare och punktligare. Det är tyska Gilgen Door System AG som tillverkat och monterat PFA (plattformsavskiljande)-väggarna, som består av en stålstomme med 8 respektive 10 mm härdat glas i utrymningsdörrar respektive trafikant- och personaldörrar. Dörrautomatikerna är lasersensorbaserade och tillverkade av franska ClearSy. Glasväggsystemet fungerar genom att tågankomsten redovisas till föraren som stannar inom en stoppzon. Plattformsdörrarna är 1,5 meter bredare än tågets dörrar – det är den marginal som tågföraren har att förhålla sig till. Laserdetektorer känner av öppningen av tågdörrar som i sin tur triggar öppning av dörrarna i PFA. Vice versa sker vid stängning. / Foto: Mikael Ullén, Trafikverket GLAS 3.2016 / siktat / 9