GATE 2301 1
leveransen i realtid, säger Jon Perslow, vice VD
och produktchef för pinDeliver. Det var i samband med att e-handeln ökade allt snabbare och hemleveranser av livsmedelskassar tog fart på allvar 2012 som IT-företaget pinDeliver i Göteborg utvecklade sin plattform för digitalisering av last-mile-processen. pinDeliver är idag ett heltäckande transportledningssystem som ger användaren full kontroll över hela leveranskedjan – från lager till godsmottagare. Plattformen är molnbaserad och integreras enkelt med andra system. Det är lätt att anpassa funktionerna efter den aktuella verksamheten och snabbt skala upp vid behov. – Vi har mjukvaran och som oberoende leverantör av den här typen av transportledningssystem är vi marknadsledande i Sverige och finns även närvarande på andra marknader i Norden och bl.a Tyskland. Trenden som vi ser är att efterfrågan på att ha koll på sina leveransflöden ökar och att även företagskunder i snabb takt vill ha bättre och mer transparent information om sina leveranser. Vårt paradigm är att det ska vara enkelt att hantera tjänsten även om det finns mycket funktionalitet, säger Jon Perslow. Jon Perslow, vice VD och produktchef för pinDeliver Följ leveransen från lager till mottagare TEXT: KIM HALL Tid är pengar och ineffektiv transportplanering med halvfulla lastbilar gynnar ingen - inte minst miljön. Genom IT-företaget pinDelivers heltäckande och digitaliserade transportledningssystem planeras optimala transporter. Gods kan följas i realtid hela vägen från lagerhyllan till godsmottagaren. Digitaliseringen ökar spårbarheten, effektiviserar körschemat med ruttoptimerade leveranser samtidigt som chauffören har allt i sin telefon och godsmottagaren hålls uppdaterad med senaste informationen om sin order. Det låter som en dröm för kunder som vill veta när leveransen är framme. När den marknadsledande restauranggrossisten Martin & Servera för drygt fyra år sedan inledde ett samarbete med pinDeliver handlade det mycket om olika pilotprojekt och kartläggning av behoven. Målet blev att digitalisera hela sin leveransprocess och under slutet av 2022 började bilarna rulla med pinDelivers system. Det dröjer ännu en tid innan man ser alla 60 GATE REPORT fördelarna, men hos Martin & Servera upplever man redan positiva effekter av digitaliseringen. Inte nog med att kundkommunikationen blir bättre, grossisten kan nu också överblicka verksamheten på ett helt nytt sätt. – Det är allt fler som ser konkurrensfördelar med att digitalisera sina leveransflöden och erbjuda en bättre leveransupplevelse till sina kunder. Särskilt viktigt med tidsoch effektivitetsbesparingar är det vid kyltransporter. Skulle det bli förseningar får godsmottagen information direkt. Man kan gå in i pinDeliver och följa hela Inom loppet av sekunder har systemet räknat ut hur många lastbilar som behövs för att optimera rutter och fyllnadsgraden samtidigt som tidspassningar och annat viktigt tas med i beräkningarna. Transportledare som tidigare lagt timmar på planeringsarbete blir nu experter i verktyget och kan lägga mer tid på proaktivt förbättringsarbete. Istället för att chauffören ska hantera följesedlar på papper, göra manuella noteringar om hur många pallar som ska tas i retur så sköts det och mycket mer nu automatiskt med vår digitala plattform. pinDeliver blir chaufförernas bästa vän, menar Jon Perslow. Med pinDeliver kan man lägga upp prislistor för sina transporttjänster som sedan räknar ut varje körd kilometer, antal levererade kollin, retur och annat man gjort hos godsmottagen och därefter generera fakturaunderlag. Uppföljningen blir effektivare och tydligare, något alla parter vinner på. Digitaliseringen av leveransprocesserna gör att företag kan ta klivet mot en mer datadriven verksamhetsutveckling och förbättra leveransupplevelsen för sina kunder. De får tillbaka kontrollen över sina leveranskedjor, och statistiken från pinDeliver kan sedan användas för att utveckla verksamheten. Samtidigt får chaufförerna en ny bästa vän - och papper och penna blir ett minne blott.