Stenkoll 1
V id byggen och infrastrukturprojekt uppstår stor
a mängder överskottsmassor och av de material som säljs i Sverige idag utgör återvunna massor bara en bråkdel, enligt projektet. Men efterfrågan ökar, allt fler aktörer driver på för att åstadkomma en ökad återvinning av ballast. I projektgruppens ledning ingår företrädare för Ecoloop, Swerock, NCC och SBMI. – Tanken med projektet är att skapa en branschvägledning som ägs och förvaltas av SBMI och dess medlemsföretag, förklarar Martin Tengsved, konsult för SBMI. Han menar att branschen behöver samarbeta för att hitta ett gemensamt förhållningssätt för bearbetning av överskottsmassor. Vägledningen ska vara konkret och tillämpbar för hela branschen. Slutmålet är att utveckla en branschgemensam handbok och standard för hur överskottsmassor kan hanteras som en resurs och öka återanvändningen i praktiken. Varför behövs det en sådan vägledning? – Det har gjorts ett antal utredningar av olika "Vi vill skapa en plats där allt kan samlas och bli ett stöd för medlemsföretagen." Martin Tengsved aktörer. Vi vill skapa en plats där allt kan samlas och bli ett stöd för medlemsföretagen, säger Martin Tengsved. Hur vägledningen ska utformas är något som projektgruppen ska utreda. Arbetet är ännu i sin linda, första mötet hölls i början av februari. – Vi ska försöka se till att det paketeras så att det blir användbart och till nytta. Det ska inte bara bli ytterligare en rapport som är svår att ta till sig och som läggs på hyllan. Det kan vara svårt att tillämpa cirkulära principer i det vardagliga arbetet i företaSTENKOLL KROSSORDET NUMMER 163 23