Stenkoll 1
in på elnätet eller ta ström från exempelvis en k
ross. Det viskas om en helt ny storlek på slagkross, men där får vi mer information i juli. Wirtgen ägs av John Deere och får motorer därifrån, för alla sorteringsverk, men man kommer fortsatt ha kvar Scaniamotorer i alla modeller av krossar. För Wirtgen Group/Kleemann händer mycket runt digitalisering av maskinerna, med uppkoppling på nätet för att skicka information om drift, kapacitet, service med mera. – När det gäller hållbarhet så jobbar vi mycket med att sänka bränsleförbrukningen på våra maskiner och se till att fler maskinmodeller går att köra på det fasta elnätet, säger Magnus Spjutö. LT120E Split. Magnus Spjutö Säljare METSO OUTOTEC M STENKOLL KROSSORDET NUMMER 163 etso Outotec har hållbarhet som prioritering för verksamheten, där cirkularitet och minskade koldioxidutsläpp är ett par fokusområden. – Klimatmålen är något som branschen måste anpassa sig till och en självklarhet på agendan för oss. Elektrifiering är en stark trend i ballastbranschen, trots de ökade kostnaderna för el, och vi lanserar fortlöpande, med start under året, en helt ny elektrifierad flotta, säger Peter Lomnici, Site manager. Klimatmålen är hårt satta, hur transportkostnaderna ska minska är ett viktigt område som ses över. – Som ett av de världsledande bolagen i branschen måste vi gå i bräPeter Lomnici Site manager "Klimatmålen är något som branschen måste anpassa sig till." schen och hitta de bästa lösningarna för att klara av de utmaningar som krävs för att uppfylla klimatmålen. Under året har Metso bland annat lanserat en ny LT120E Split, en mobil krossmaskin som kan delas för smidigare transporter. Enligt Peter Lomnici är marknaden för Metso Outotecs produkter fortsatt god, trots att världsläget påverkar. – Stora infrastrukturprojekt pågår runt om i landet medan vissa nya har skjutits på framtiden, säger Peter Lomnici. 43