Stenkoll 1
SWECON F ör Swecon, återförsäljare för Volvo anlä
ggningsmaskiner, är digitala tjänster en stor satsning inför framtiden. Verktyget Site Simulation är ett sätt att analysera en arbetsplats, inte minst en bergtäkt, för att skapa effektivitet och lönsamhet. Som en uppföljning till detta lanserar man nu verktyget Connected Map, en digital positioneringstjänst. – Här kan kunden i realtid se sin arbetsplats och sina maskiner i exempelvis en bergtäkt, säger Peter Bäck, applikationsingenjör på Swecon. Tjänsten ger flera fördelar, Connected Map. menar han. Körningen blir effektivare och bränslekostnaderna minskar. Den ökar säkerheten och minskar olycksrisken, eftersom förarna ser var de andra maskinerna befinner sig. Det blir lättare för cheferna att coacha personalen och informera nya medarbetare om hur arbetsplatsen fungerar. Man kan också lägga in varningssignaler i maskinen, exempelvis om man kör fortare än hastighetsbegränsningen. Metoden har prövats av CeL 526. menta i Skövde sedan i somras. Där bygger man också på med tjänsten Performance Indicator. Den är inriktad på produktivitet och ger möjlighet att mäta och utvärdera vad som händer i verksamheten. Man registrerar mängden lass och vikt per maskin – också i realtid, för att maximera transporterna. Detta kan minska administrationen för kunden, det blir lättare att räkna på klimatavtryck och hur mycket koldioxidutsläppen minskar, för att möta tillsynsmyndigheters krav. – Utbudet av digitala "Utbudet av digitala tjänster växer." tjänster växer. Det är upp till kunderna att välja vilken nivå man vill ligga på. Men det är svårare att sälja in sådana verktyg. En ny maskin eller ny motor är lättare att förklara. Många kunder är nyfikna på digitaliseringen, men det krävs tydlig kommunikation för att visa betydelsen av den. Det kan finnas ett motstånd mot att lära sig ny teknik. Det krävs att ledningen och cheferna är intresserade och vill införa digitala tjänster, säger Peter Bäck. Peter Bäck Applikationsingenjör STENKOLL KROSSORDET NUMMER 163 41