Dagens Transport & Logistik 1
Fartyget Murcia Maersk i APM Terminals containert
erminal i Göteborgs Hamn FOTO: GÖTEBORGS HAMN AB Göteborgs Hamn: All time high i containervolymer Under 2023 hanterades fler containrar än någonsin i Göteborgs Hamn. Första halvåret 2024 visar att hamnen nu är på väg mot ett nytt rekordår för containerhantering. Trots detta uppvisar andra segment tecken på en instabil konjunktur. AV STINA WICKENBERG F 36 örsta halvåret 2024 har sett en ökning av containervolymerna med 5 procent, till totalt 467 000 hanterade TEU (motsvarande 20-fotscontainers). Det första kvartalets trendbrott med ökade importvolymer har fortsatt, och det andra kvartalet är det femtonde i följd med tillväxt. Denna trend har varit konstant sedan tredje kvartalet 2020. Transporten av containrar med järnväg har ökat med 6 procent under perioden. Detta beror på både växande volymer till befintliga destinationer och tillägg av nya destinationer i hamnens järnvägsnätverk. – De signaler vi fick från marknaden om stärkt köpkraft och ökad efterfrågan tidigare under året har visat sig stämma. Även exportvolymerna fortsätter uppåt, bland annat för att skogsindustrin utökat sin export via just Göteborgs Hamn, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB. För rorotrafik, som innebär transport av trailers och annat rullande gods, har det intraeuropeiska segmentet minskat med 4 procent, till 270 000 enheter. Minskningen återspeglar en nedgång i efterfrågan på vissa marknader. Hanteringen av nya fordon har också minskat DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2024