Dagens Transport & Logistik 1
Drift Energys koncept för ett fartyg som producer
ar vätgas. BILD: DRIFT ENERGY Effektivare än landbaserade turbiner – Dessa fartyg kommer att prestera upp till 40 % bättre än stationära landbaserade vindturbiner och upp till 30 % bättre än offshore-turbiner, säger Medland. Konceptet är inspirerat av teknologier som utvecklats inom America’s Cup-segling, där racingyachter har visat förmågan att segla betydligt snabbare än den rådande vinden. Varje katamaran kommer att ha fyra stela segel som driver fartyget och två undervattenspropellerturbiner, en på DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2024 varje skrov, som genererar den elektricitet som krävs för att producera vätgas genom elektrolys. Lagring av vätgas och framtida planer Den producerade vätgasen lagras ombord i fyra ”ISO”-containertankar, var och en med kapacitet att lagra upp till ett ton vätgas. Enligt Drift Energy kan varje fartyg producera upp till 150 ton vätgas per år. Tidigare övervägde företaget att lagra energin direkt i batterier, men batteritekniken har inte tillräcklig energidensitet för att göra konceptet genomförbart. Drift Energy har dock inte uteslutit möjligheten att i framtiden bygga större fartyg och installera teknik för att producera grön metanol eller ammoniak till havs. Med denna finansiering och utvecklingsplan tar Drift Energy ett steg närmare att förverkliga sitt innovativa koncept med fartyg som producerar vätgas till havs. Om projektet lyckas, kan det innebära ett betydande framsteg inom hållbar energi och maritim teknologi. n Källa: Hydrogen Insight 59