TIDNINGEN TILLVÄXT 1
NYHETER OCH TIPS FRÅN HANDELSBANKEN BLÅ SIDAN Kon
toret tipsar Den enkla mobilappen passar alla användare Sparguiden är en ny funktion i Handelsbankens användarvänliga mobilapp. Ida Larsson på kontoret i Skara vill också slå ett slag för mobilappens snabböverföring. – I appen kan man även se vilka kortförmåner man har, säger hon. Text Marina Tell Eskildsen – Många verkar glada och positivt överraskade över att bankens mobilapp är så enkel att använda, säger Ida Larsson, privatrådgivare på Handelsbankens kontor i Skara. Hon får mycket positiv feedback på appen från de kunder hon möter. Ida Larsson IDA LARSSON TIPSAR om några funktioner i mobilappen som alla kanske inte har upptäckt ännu. Det är Sparguiden och snabböverföringen. – I Sparguiden, som är ny sedan i somras, kan man själv starta ett enkelt fondsparande. Man väljer sparandets tidshorisont och beslutar sedan vilken risk man vill ta. Därmed väljs en fond som lämpar sig utifrån de valen, säger Ida Larsson, och tillägger att fonderna som presenteras även tillämpar särskilda hållbarhetskriterier. Snabböverföringen är en annan funktion I varje nummer av tidningen Tillväxt presenterar vi här tips och nyheter från Handelsbankens kontor runt om i Sverige Ida Larsson vill tipsa om Sparguiden och snabböverföringen i Handelsbankens mobilapp. som kan förenkla vardagen. – När man har appen öppen och sin kontoöversikt framför sig kan man trycka lite längre och hålla ned markören på ett specifikt konto. Då får man valet att föra över pengar till eller från detta konto, säger Ida Larsson. Hon understryker att snabböverföringen är en funktion som minskar antalet knapptryckExpertpanelen Digitala bedrägerier ett växande problem FRÅGA: Det skrivs en hel del om säkerheten gällande BankID. Jag är lite orolig, behöver jag vara det? Anna Larsson SVAR: BankID är en trygg och säker lösning som är framtagen för bankers krav på säkerhet. Särskilt mobilt BankID är ett smidigt, enkelt och framför allt säkert sätt att identifiera sig på. Trots hög säkerhet har vi märkt att antalet sociala bedrägerier ökar i samhället. Det är tyvärr ett fenomen som finns och dessvärre även kan drabba personer som använder BankID. Ofta är det bedragare som utger sig för att ningar och gör livet lite enklare genom att vanliga transaktioner som behöver göras går snabbt och smidigt. ETT TREDJE TIPS är att tänka på säkerheten vid kortbetalning över Internet. Via appen kan man enkelt öppna och stänga sina kort för handel över Internet. Det skapar ökad trygghet och säkerhet för bankens kunder. Handelsbankens experter svarar på läsarnas frågor om finansiering, skatter, placeringsformer med mera. Mejla till: skogochlantbruk@handelsbanken.se ringa från banken. I de flesta fall ringer de utanför kontorstider, sent på kvällen eller mitt i natten. Bedragarna påstår att de ska stoppa ett bedrägeri på ditt konto eller kort. De vill att du ska identifiera dig med en bankdosa eller BankID och kommer på så sätt in i Internetbanken. Därefter försöker de få dig att signera på nytt och kan nu ta ut pengar från ditt konto. OM DU RÅKAR ut för ett liknande samtal ska du, oavsett vem som ringer, aldrig lämna ifrån dig någon information eller starta ditt BankID. Det är viktigt att komma ihåg att BankID är en digital legitimation, en värdehandling, som ska skyddas som en sådan. Kom ihåg: ● Lämna aldrig ut dina koder ● Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan person VAR NOGGRANN MED att alltid kontrollera var du loggar in och vad du skriver under, informationen finns högst upp i appen. Är du det minsta osäker ska du direkt avbryta inloggningen. Om du misstänker att du är utsatt för ett bedrägeri ska du direkt kontakta din bank samt göra en polisanmälan. PATRIK WÅRD Security Solutions Handelsbanken pawa02@handelsbanken.se Tillväxt 35 FOTO: SHUTTERSTOCK