Energigas 1
I korthet Biogas från hönsgödsel En ny anläggning
för produktion av biogas och biogödsel från hönsgödsel ska byggas norr om Mönsterås. Bioteknikföretaget Ductor har tecknat ett 20-årigt sam arbetsavtal med en av Sveriges största äggproducenter, CA Cedergren, som ska leverera hönsgödslet. Anläggningen blir Ductors tredje och ska tas i drift 2024. Vätgas ger nya jobb i Luleå Minst 100 nya jobb kommer att skapas i Luleå när en vätgasfabrik för produktion och försäljning till fartyg och industrier byggs, rapporterar SVT. Energibolaget Uniper Sverige har tecknat en avsiktsförklaring med Luleå kommun om att utveckla vätgasprojektet Botnia länken H2. Tillsammans med flera aktörer ska Uniper etablera en så kallad vätgashubb i Luleå och hitta en lämplig plats för vätgasfabriken. Fiskavfall värmer Oslo Gasum ska leverera flytande biogas, LBG, till företaget Hafslund Oslo Celsio för produktion av fjärrvärme till Oslo stad. Biogasen produceras av cellulosa och biologiskt avfall från fiskodling i Biokrafts anläggning i Skogn, norr om Trondheim, skriver Gasum i ett pressmeddelande. Flytande fordonsgas ökar Totala leveranser av LBG och LNG till vägtransporter i Sverige (ton) Flytande biogas (LBG) Flytande naturgas (LNG) 12000 10000 2000 4000 6000 8000 0 2017 2018 2019 2020 2021 Källa: Energigas Sverige/SCB 2021: 11203 ton Stor utbyggnad av vätgasstationer Antalet ladd och vätgasstationer för tung trafik ska utökas kraftigt runt om i landet till hösten 2023. Hittills har Energimyndigheten beviljat ett stöd på sammanlagt 1,4 miljarder kronor till 139 laddstationer, 12 vätgastankstationer och en kombinerad ladd och vätgastankstation. – Det här blir ett rejält steg framåt för elektrifieringen av tunga godstransporter. Vårt beslut innebär en bra geografisk spridning av den publika laddoch tankinfrastrukturen, säger Robert Andrén, generaldirektör på Energimyndigheten i ett pressmeddelande. Bakom ansökningarna står alltifrån stora etablerade företag till mindre nya aktörer på marknaden. Kravet för att få stöd är att ladd eller tankstationen ska vara EU-stöd till grön industriteknik Perstorp. Kemibolaget Perstorps satsning Project Air är ett av 17 europeiska projekt inom grön industriteknik som får dela på mer än 1,8 miljarder euro från EU:s innovationsfond. Projektet, som drivs med Fortum och Uniper, har ansökt om 97 miljoner euro. Den totala investeringen beräknas till drygt 230 miljoner euro. I en ny produktionsanläggning ska stora mängder fossilfri metanol produceras med hjälp av insamlad koldioxid, fossilfri vätgas och biogas. Meta nolen kan sedan användas som råmaterial i kemiska produkter som exempelvis färg och lack. Därmed räknar Perstorp med att sänka sina koldioxid utsläpp kraftigt. Ytterligare ett svenskt projekt får EUstöd, för produktion av hållbart flygbränsle. Bakom ansökan står Vattenfall, Shell och Lanzatech. 10 ENERGIGAS NR 3 2022 Vätgastankstationer Befintliga Planerade* *Vätgasstationer som fått stöd från Energimyndighetens satsning på elektrifieringspiloter. Luleå Storuman Umeå Härnösand Sandviken Västerås Mariestad Göteborg Uppsala Stockholm Nykvarn Linköping Jönköping Oskarshamn Helsingborg Källa: Energimyndigheten Visby klar senast hösten 2023 och att företagen som får stöd delar med sig av sina lärdomar och information av användningen. Stödet kallas för regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter och ska påskynda elektrifieringen av godstransporter i Sverige. Syftet är att elektrifiera de relativt korta regionala godstransporterna, som utgör en stor del av godstransporterna i landet. Stödet täcker hela investeringskostnaden. Följande företag har hittills beviljats stöd från Energimyndigheten för att bygga vätgastankstationer: OX2 (Visby), Hynion (Jön köping, Västerås), PS Energi (Oskarshamn), Evefuel (Helsingborg, Luleå, Sundsvall), Nilsson Energy (Nykvarn, Göteborg), Uppsala vatten och avfall (Uppsala), Skellefteå kraft (Umeå, Storuman) och OG Clean Fuels, tidigare Orangegas (Linköping). Det vätgasdrivna fordonet är resultatet av ett fyraårigt forskningsprojekt. FOTO: VOLVO CE Vätgasdriven dumper testas Volvo. En av världens första dumper som drivs med vätgas och bränsle celler har byggts av Volvo CE. Nu ska prototypen testas och tillverkaren hoppas få viktiga insikter i vilka möjligheter som vätgas och bränsle celler kan ge. Den sexhjuliga dumpern är resultatet av ett fyraårigt forskningsprojekt med flera intressenter där målet varit att bryta ny mark inom vätgasteknologin. Utvecklingsarbetet har till stor del skett i Volvo CE:s fabrik i Braås, där man också installerat en vätgastankstation vid test banan.