Energigas 1
Energigas Sverige Stor framgång för Drive LBG Den
nationella satsningen på flytande biogas, Drive LBG, som regeringen beslutade om 2018 har efter tre och ett halvt års arbete avslutats vid Energigas Sverige och redovisats till Energimyndigheten. Projektledaren och samordnaren Johan Laurell kan blicka tillbaka på några intensiva år med mycket glädje men som också gett några nya, gråa hår. – Ha, ha, ja det har verkligen varit en utmaning, men samtidigt oerhört roligt att driva det här innovationsklustret. Att det skulle bli en global pandemi större delen av projekttiden var ju inget som man kunde förutse, inte heller att projektet skulle avslutas mitt under en pågående energi kris. Men jag är mycket nöjd med resultaten och det sätt som hela biogas branschen kraftsamlats i denna satsning, säger han och fortsätter: – Några större investeringsprojekt som beviljats investeringsstöd från Energimyndigheten via Drive LBG har tyvärr fått avbrytas på grund av bland annat pandemin, men engage manget att få till nya projekt har alltid varit stort. Här måste jag också berömma Energimyndigheten som varit lyhörda och vid behov snabbt kunnat ta beslut på ändringar i projektet, säger Johan Laurell. Uppvisning. Efter en framgångsrik vår planeras en uppföljning av Biogas Roadshow nu i höst. FOTO: ENERGIGAS SVERIGE Gaslastbilar på uppskattad turné Den uppskattade Biogas Roadshow som startade under hösten, med åkerier och transportköpare som målgrupp, har rullat vidare under våren på fem ställen i landet. Bakom arrangemanget står Drive LBG – innovationskluster för flytande biogas, tillsammans med fordonstillverkare, tankstationsägare och regionala biogasnätverk med flera. Upplägget vid varje tillfälle har varit att ge korta presentationer om biogas som drivmedel, både flytande och komprimerad, och därefter visa upp olika fordon och erbjuda provkörning. – Målet är att åkare och chaufförer ska få samlad, praktisk information över vilka lastbilar och motoralternativ som finns, tankstationer, driftekonomi med mera, säger Johan Laurell, projektledare för Drive LBG, som finansieras av Energimyndigheten. – Vi vill visa att biogas varken är svårt eller dyrt, och finns här och nu. Det är mycket kronor och ören, mutter och skruv och en möjlighet att provköra och ”sparka på däcken”. Precis sånt som är viktigt för ett åkeri att få koll på när de planerar att skaffa en ny lastbil, och funderar på alternativa bränslen, säger han. – Många chaufförer som provkört kommenterar att känslan att köra en gaslastbil är som en vanlig lastbil, men att förarmiljön blir tystare och med mindre vibrationer, säger Johan Laurell. Under maj och juni har Biogas Roadshow genomförts i Landskrona, Kristianstad, Kalmar, Linköping och Göteborg. Planering för fler Biogas Roadshows pågår. s Flera olika satsningar Förutom innovationsklustrets aktiviteter har investeringsstöd från Energimyndgheten hanterats via Drive LBG och gått till flera satsningar för att öka användningen av LBG: n Tre förvätskningsanläggningar har ingått i projektet vilket har medfört en totalt årlig ökning av produktionskapacitet av LBG om cirka 45 gigawattimmar. n Totalt har 192 fordon, 189 LBGlastbilar samt 3 LBGbussar, tagits i drift inom projektet. Försäljningen av LBG har nästan tiofaldigats under perioden 2019–2021, från cirka 10 giga wattimmar per år till närmare 100 gigawatttimmar per år, delvis som ett resultat av detta. n Mindre investering har gjorts i verkstadsutrustning för service på LBGfordon. n Stöd har även getts för investering i Visby hamninfrastruktur, vilket bidrar till att främst Gotlandsfärjorna sommaren 2023 kan drivas med en andel gotländsk biogas. Totalt har ett 50tal aktörer medverkat i klustret och drygt 60 miljoner kronor har utbetalats i investeringsstöd från Energimyndigheten genom Drive LBG. s ENERGIGAS NR 3 2022 31