Energigas 1
Gas i tanken. Furetanks mål är att tanka endast f
lytande biogas, LBG. FOTO: FURETANK Stor gasflotta. Genom samarbetet med Redare på jakt efter biogas – F Fartyg som går på 100 procent flytande biogas, LBG. Det är målet för det svenska rederiet Furetank. För att säkra tillgången har ett avtal tecknats med Eskilstuna biogas. Nu söker man fler leverantörer – och potentialen är stor för LBG inom sjöfarten enligt en rapport från IVL. 18 ENERGIGAS NR 3 2022 uretank har sin bas på Donsö utanför Göteborg. Det familjeägda rederiet, som fraktar främst bränsleprodukter inom Europa, har gjort sig känt för sitt miljöarbete och sin satsning på gasfartyg som i dag till största del drivs med flytande naturgas, LNG. Företaget har fyra specialdesignade, gasdrivna tankfartyg i sin flotta. Genom samarbetet Gothia Tanker Alliance, där även de svenska rederierna Älvtank och Thun ingår, driver man fyra gasfartyg till. Ytterligare fem är beställda. För vd Lars Höglund är gasdriften bästa vägen för att minska miljöpåverkan. – Sjöfart av vår typ kan aldrig bli elektrifierad. Vi måste ha en energibärare i flytande form med oss ombord och då passar gas väldigt bra. Många miljövinster Förutom att svavel och partikelutsläppen blir i princip noll är de nya fartygen mer energieffektiva och ger en bättre arbetsmiljö. Om LNG ersätts med LBG, får man ett förnybart bränsle. – Det långsiktiga målet är att gå från LNG till 100 procent LBG, säger Lars Höglund. Än så länge består dock bara en mindre del