Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Åsa Meivert Rydén, ny t
ransportchef på Ica Sverige, vars mål är att företagets transporter ska vara fossilfria 2030 i hela landet. 1 Hur går detta arbete och kommer ni att nå målet? – Vi har kommit en bra bit på väg. Exempelvis använder vi olika fossilfria drivmedel, testar och implementerar parallella teknologier, jobbar med effektivisering samt flyttar över transporter från väg till järnväg. Just nu är det en turbulent omvärldssituation, men våra långsiktiga mål ligger kvar och vi har goda förhoppningar om att nå dem. Ica satsade tidigt på biogasdrivna lastbilar. Hur ser er drivmedelspalett ut efter 2030? – I dag är cirka 20 procent av de drivmedel vi använder för tunga transporter i vår distribution och fjärrtransport biogas. Vi har också flera elbilar som dagligen levererar varor till Icas butiker, och fler är på väg in. Vi är väldigt intresserade och nyfikna på potentialen i både batterielektrifiering och vätgas. Vi tror på en mångfacetterad drivmedelspalett även bortom 2030. Vi tror att elektrifiering och vätgas kommer ha tagit en stor andel av marknaden, men även att biodrivmedel kommer ha en plats framöver. 3 Vad betyder Transportnäringens hållbarhetscertifiering, Fair Transport, för er? – Vi ser positivt på jobbet som gjorts med Fair Transport, och våra upphandlingskrav linjerar bra med detta. 2 St1 satsar på flytande biogas Energibolaget St1 ska bygga en anläggning för flytande biogas i Borås. Företaget har tecknat ett långsiktigt avtal med Borås Energi och miljö om att köpa rå biogas, en förutsättning för investeringen i den nya anläggningen. St1 kommer att uppgradera och förvätska biogasen som produceras från mat avfall och avloppsslam, och sedan sälja den i sitt distributionsnät. Flytande biogas används främst som bränsle för tunga transporter I och med avtalet går Borås Energi och miljös båda publika gastankstationer i Åhaga och Hulta över till St1. St1 kommer även bygga ut infrastruktur i Norden för att distribuera flytande biogas. Arbetet med att bygga den nya anläggningen inleds under hösten och produktionen beräknas starta i slutet av 2023. Projektet har fått stöd från statliga Klimatklivet. – Våra moderna anläggningar i kombination med mer än 30 års erfarenhet och kompetens gör att vi inom företaget kommer att kunna producera stora mängder biogas Magnus Kårestedt i framtiden. Genom sam arbetet med St1 kommer vår biogas att kunna nå en större marknad, säger Magnus Kårestedt, vd för Borås Energi och miljö. St1 är redan en stor biogasaktör i Sverige med cirka 30 procent av marknaden för fordonsgas. I dag har företaget sex produktionsoch uppgraderingsenheter för biogas. Under förra året inleddes även biogasverksamhet i Finland. – Vi är mycket Matti Oksanen glada över att planerna med en solid partner som Borås Energi och miljö nu blir verklighet. Tillsammans kan vi minska koldioxidutsläppen från transporter och påskynda energiomställningen, säger Matti Oksanen, direktör för St1:s gasverksamhet. Naturgas räknas som hållbar EU. Både naturgas och kärnkraft kommer att räknas som hållbara inslag i EUländernas energi f örsörjning framöver, enligt ett förslag som röstats igenom av EUparlamentet, rapporterar DN. Förslaget har mött en del kritik, både från länder som är emot kärnkraft och länder som är emot att naturgas ska räknas som hållbar energi. Sverige var ett av tre länder som inte ville att naturgas skulle ingå som alternativ medan Österrike och Luxemburg är motståndare till kärnkraft. Vätgaslastbilarna har en räckvidd på upp till 100 mil. FOTO: VOLVO LASTVAGNAR Volvo testkör nya vätgaslastbilar Premiär. Volvo lastvagnar har börjat testköra vätgasdrivna bränslecells lastbilar. Lastbilarna har en räckvidd på upp till 100 mil. – Vi har utvecklat den här tekniken några år nu och det känns fantastiskt att se de första lastbilarna köra på testbanan, säger Volvo lastvagnars vd Roger Alm, i en kommentar. Volvo lastvagnar har redan i dag batterielektriska lastbilar och andra modeller som drivs av förnybara bränslen, till exempel biogas. De nya vätgasdrivna lastbilarna kommer att finnas tillgängliga före 2030, enligt företaget. 4 ENERGIGAS NR 3 2022 EU vill se minskad gaskonsumtion 15 procent. EUländernas energiministrar har i ett extra möte enats om om en frivillig minskning av konsumtionen av rörbunden gas med 15 procent till vintern. Syftet är att spara på gas som en beredskap inför möjliga avbrott i gas försörjningen från Ryssland, som använder energiförsörjningen som ett vapen, enligt ett pressmeddelande.