Energigas 1
Gothia Tanker Alliance driver Furetank totalt ått
a specialdesignade gasfartyg. Ytterligare fem gasfartyg är beställda. ILLUSTRATION: FURETANK säkrar tillgång med avtal ”Sjöfart av vår typ kan aldrig bli elektri fierad. Vi måste ha någon energibärare i flytande form med oss ombord och då passar gas väldigt bra. ” Lars Höglund, vd Furetank av bränslet av LBG. Problemet är begränsad tillgång och ett relativt högt pris. – Vi bunkrar LBG där vi kan få tag i det. Senast häromdagen gjorde vi en full bunkring av ett av våra fartyg i Rotterdam, säger Lars Höglund. Tankfartygen är så kallade ”dual fuel”. Det innebär att de både kan köras på traditionella fartygsbränslen och på LNG/LBG. I dagsläget går motorerna på gas vid kaj och i kustnära områden, men ute till havs matas motorerna med olja. – Prisstegringen på LNG har gjort att vi fått välja den här lösningen, men så fort vi är nära land går vi över till gas för att dra nytta av hälso fördelarna med att inte släppa ut några partiklar, säger Lars Höglund. Biogasen mer konkurrenskraftig Samtidigt har turbulensen på energimarknaden och den kraftiga prisökningen på LNG gjort biogasen mer konkurrenskraftig, påpekar han. – Priserna har närmat sig varandra och helt plötsligt har LBG till och med blivit billigare på en del ställen. ENERGIGAS NR 3 2022 19 ›