Energigas 1
I korthet Rederi gör vätgasinvestering Gotlandsbo
laget har genom sitt dotterbolag Gotland Tech Development beslutat att investera tio procent i vätgasbolaget Plagazi. Gotlands - bolaget har som mål att utveckla en fartygsklass med nollutsläpp, Gotland Horizon, Sveriges första projekt för ett storskaligt vätgasdrivet fartyg för både resenärer och frakt, skriver Vätgas Sverige. Ansträngd gasmarknad Gasmarknaden är ansträngd och på sikt kan det påverka även Sverige. Energimyndigheten utlyste i slutet av juni därför den första av tre krisnivåer för det västsvenska naturgasnätet. Detta innebär inte någon neddragning av gas leveranser i Sverige, enligt Energimyndigheten, utan i stället är det en signal till bransch aktö rer och gaskonsumenter om att gasmarknaden är ansträngd och att en försämrad gasförsörjnings situation kan uppstå. Gashybridbussar lanseras Fordonstillverkaren Iveco lanserar hybridbussar där gas eller förnybar diesel är bränslet tillsammans med el. Den allra första bussen där denna teknik används visades nyligen på en mässa i Paris. Fler tankstationer för gas Antalet tankstationer med flytande fordonsgas (LNG/LBG) fortsätter att öka i Sverige. Ytterligare tre stationer har tillkommit under 2022. 10 15 20 25 30 5 0 Källa: Energigas Sverige 2017 2018 2019 2020 2021 Storsatsning på fossilfritt bränsle Produktion av stora mängder fossilfritt elektrobränsle till flyg och industri planeras på västkusten. Bränslet ska framställas med hjälp av vätgas från havsbaserad vindkraft. Vattenfall ska nu tillsammans med både St1 och Preem titta närmare på hela värdekedjan – från vindkraft och vätgas till fossilfria drivmedel. Förhoppningen är att havsbaserad vindkraft ska ge den energi som krävs för att genom elektrolys fram ställa fossilfri vätgas till produktion av elektrobränsle. Detta kan i sin tur hjälpa industri och transport sektorn att ställa om. Nyligen ingick Vattenfall ett partnerskap med St1 om att producera stora mängder fossilfritt elektro flygbränsle. Förutsättningarna ska nu utredas i en gemensam förstudie. St1 hoppas kunna starta produktionen av flygbränsle 2029 och sedan successivt trappa upp för att nå målet om en miljon kubik meter. Det motsvarar en årlig flyg bränsleförbrukning vid Arlanda, enligt företaget. Goda förutsättningar Även Vattenfalls och Preems samarbete för fossilfria bränslen går vidare. I fjol presenterades en gemensam studie som visade på mycket goda förutsättningar för att producera biobränslen i Preems anläggning i Lysekil med hjälp av vätgas, producerad med fossilfri el. Nu inleds en förstudie för att ut veckla en värdekedja där havs baserad vind och vätgas kan kopplas ihop med raffinaderiindustrins behov. Preems mål är att producera 5 miljoner kubikmeter fossilfria bränslen till 2035 Enorm potential Enligt Vattenfall är potentialen enorm när det gäller sänkning av kol dioxidutsläppen inom industrier som raffinaderi, petrokemi, stål och konstgödsel med hjälp av fossilfri el och vätgas. Vattenfall köpte nyligen två havsbaserade vindkraftsprojekt knappt tre mil utanför Göteborgs kust av företaget Zephyr. Fullt utvecklade väntas projekten producera 10,5 terawattimmar fossilfri el årligen. Första flytande LNG-terminalen Finland. Fortum får Finlands första flytande och hamnbaserade LNGterminal. Fartyget ska placeras i Fortums hamn i Ingå, cirka sex mil väster om Helsingfors. Fortum har tecknat en Snart går 150 av Sandahls 350 lastbilar på biogas. FOTO: VOLVO LASTVAGNAR Rekordorder på gaslastbilar Volvo. En rekordorder på 120 nya gasdrivna lastbilar från Volvo lastvagnar hjälper transportföretaget Sandahls logistik att nå sitt miljömål. Under 2025 ska samtliga fossila transporter i verksamheten fasas ut. Sandahls beställning är den hittills största av lastbilar som drivs med flytande fordonsgas i Sverige. Av de 120 gaslastbilarna ska 90 stycken vara levererade före årsskiftet. Företaget har redan 30 gaslastbilar i sin flotta. I samband med ordern i slutet av april slöt Sandahls ett avtal med Gasum, som ska bygga två stationer för flytande biogas i anslutning till Sandahls terminaler i Luleå och Vårgårda i Västra Götaland. 16 ENERGIGAS NR 3 2022 avsiktsförklaring med systemoperatören Gasgrid Finland om att ha den nya terminalen på plats nästa vinter. Planen är att den flytande naturgasen ska föras vidare från den närliggande Balticconnectorledningen till de baltiska länderna, där främst industrier kommer att ta emot gasen. Gasgrid Finland hyr far tyget som ska fungera som LNGterminal av amerikanska Excelerate Energy under en tioårsperiod. Fartyget rymmer motsvarande 68 000 ton LNG och kan till godose naturgasbehovet i både Finland och Estland, enligt företagen. Gas leveranserna från Ryssland till Finland upphörde i maj.