Bumsen 1
Motorcykel 1914 kommer ett stycke te. – Finns det
inga kanter att hålla sig på? – Jo för allan del, de finns de. Men de vore bättre te’ vändom å köra tebaks en halv mil. De här ä’ en tvärtomsväj bara. Vi tittade på varann. Nej inte vända, det är så tråkigt. Och vi beslöt att fortsätta. Men först ville bonden bjuda på snus och jag blev så rörd över denna frikostighet, att jag bjöd honom på åka ett stycke. Han tittade på mig, på cykeln, på mig igen, rev sig i huvudet och var mycket villrådig. Då öppnade den andre munnen: – Vakta de Johan, ella kan du fördärva de. Men då blev Johan morsk. – Tror du inte ja tör kanse! Och med en min av att kasta yxan i sjön lade han benet över baksadeln och satte sig tillrätta. Och jag körde! Inte fort precis, men med ganska god fart, tills Johan med jämmerlig röst bad mig hålla. – O herrdaste dar, brast han lös, när han fick talförmågan igen. Nej inte om di gav me femti kroner tröstade ja åka på en tycken länge. Ja töckte att min märr la i väj bra, men hon går ju som en schäkta mot denna häringa. De glömmer ja allri så länge ja lever den här skjussen. Ja ä så ör i huvet så milde gu! Och i bevekande ordalag försökte han övertala min passagerare att avstå från all vidare åkning. Men det gjorde han inte och vi fortsatte. Efter en halvmil med cirka femton grindar var han bakpå i alla fall något dyster, i synnerhet som han vid ett försök till elegant avhopp satte sig handlöst mitt på vägen. Men vad betydde grindarna bara vägen varit bra sedan! Nu ska jag beskriva hur den såg ut: Den slingrade sig som ett smalt band mitt i en ändlös ljunghed, den var krokig och backig och fylld med en kvarts meter tjockt mycket mycket fint rödaktigt grus, s. k. mo, löst och mjukt som mjöl. Inte en tillstymmelse till kant på någondera sidan. Å, vad vi trälade! Motorn gick på minsta växeln, hjulen sjönk halvvägs till navet och det var så tungt att styra så det kändes som om armarna skulle gå rätt av. En och en halv mil varade den vägen. Hur många gånger cykeln gjorde halvslag och ställde sig på tvären ska vi inte tala om och för var gång måste vi stiga av för att inte säga något annat. När vi knåpat oss fram över ödemarken och efter två timmar kom ut på ”den fine vägen” var den broad med stenar, skarpa som rakknivar, och gick i backar som mest av allt liknade knöliga väggar att klättra upp för. Solen stekte och brände, ljung och odonbuskar doftade så starkt att man nästan fick kväljningar och kläderna klibbade efter kroppen av damm och svett. Den vägen glömmer jag aldrig – akta er gränslöst noga för den, motorcyklister! Mellan Vaggeryd och Värnamo gick allmänna landsvägen, kronans väg, och med lätta sinnen styrde vi in på den. Finns det någon möjlighet så var den värre! Det är helt enkelt upprörande att något sådant kan tillåtas. Tio meter bred är den, pompöst tilltagen och rak som ett streck från Skillingaryd. Men ack, ack, ack! Av dessa tio meter är endast ungefär två avsedda för begagnande och dessa två är belagda med mo. Resten är tydligen anlagt på att få kraftigt Journalisten och författaren Ester Blenda Nordström i tidsenlig motorcykeloutfit. och närande kobete och användes på sina ställen uppenbart som sådant om man vågade tro diverse spår. Och så hejdades man allt emellanåt av grindar – på allmän landsväg! Där är väl sådant förbjudet? Snälla vägföreningen, res ner till Värnamo och titta på eländet och ta hand om saken. För sådant k a n inte vara tillåtet! Vi kom fram i alla fall till slut. Då var klockan 6, och när vi knagglade in på Värnamo kullerstenar kändes det som den ljuvligaste cementbana. Fastän vi egentligen skulle ha kört ännu 5 mil lade vi upp för natten, lämnade cykeln till en reparatör för att få fast fotbräderna som slagits loss vid våra diverse ”avstigningar”, tackade högre makter att vi var räddade, åt festmiddag och gick och lade oss. ”Mången mil i regn och il gör ljuvlig vilans sång” Om det inte var regn precis, så i alla fall! Bansai / Forts. i nästa nummer Ester Blenda Nordströms bok Motorcykel genom Sverige fi nns att köpa i bokhandeln och även på nätet, t ex hos Bokus och Adlibris. Den kan också beställas direkt från Bakhåll på webbadressen www.bakhall.com Pris 140:- + porto 27:- = 167:Bumsen 5 2020 23