Bumsen 1
D8 i Pershyttan Restaurangtåget i Pershyttan En d
el av den imponerande stånggången. En målsättning under våra turer är att inte köra längre än en timme mellan stoppen och att det helst ska finnas toaletter där vi stannar. Toa fanns tyvärr inte vid Riseberga klosterruin men för den stillsamma miljön fick det ändå bli platsen för dagens första lite längre stopp. Det var inga problem att sprida ut termosarna på coronasäkra avstånd bland de gamla murarna. Klostret har en fascinerande historia och var en mäktig jord ägare under sin storhetstid. Man kan försöka föreställa sig hur livet i klostret var med hjälp av informationsskyltarna, det var nog inte alltid som en solig junidag med kaffe och falukorvsmörgås. Dagens utmaning skulle bli passagen genom Örebro där vi tog motorvägen för att spara lite tid. Av säkerhetsskäl skippades Dansk Modell, och att hålla ihop en grupp på 15 motorcyklar i helgtrafiken är inte att tänka på. Istället fick deltagarna information om vilken avfart de skulle välja och en punkt för återsamling. En nervös turledare kunde konstatera att det hela fungerade mycket bra, alla dök upp på avtalad plats. D8 på inspektion. 8 Bumsen 5 2020 I Pershyttans kulturreservat har ett fantastiskt arbete lagts ner på att renovera de gamla byggnaderna. På grund av pandemin kunde vi inte få någon visning av gruvan, istället fick vi glädjas åt att vattenhjulet snurrade med stånggången inkopplad. En stånggång är ett snillrikt system för att överföra kraft från ett vattendrag till gruvhålen där den används