Bumsen 1
Offroadkurs trixiga partier med lös sand och ett
hopp för den modiga. Det går inte fort för oss nybörjare med de stora motorcyklarna på den lilla banan, men vi lär oss. Våra instruktörer gör ett kanonjobb. De finns vid vår sida hela tiden, ger individuella råd till var och en och uppmuntrar oss att fortsätta. Som om vi behövde det, stämningen är på topp och våra leenden blir allt bredare ju mer vi klarar av. Inför lunch och fikarast tar de med oss på utflykt i omgivningarna, vi snirklar oss fram på grus och gräs, får lära oss att vända motorcyklarna med hjälp av sidostödet och har kul hela tiden. Vid 16tiden avrundar vi dag ett. Då har vi hunnit med bromsövningar på löst underlag, stående och med bakbroms både med och utan ABS, kört spår mellan stockar och blivit riktigt varma i kläderna både bildligt och bokstavligt. Den tidiga septemberdagen har bjudit på sol och värme och vi har druckit litervis med vatten. Detta var Touratechs andra kurstillfälle efter att Coronapandemin slog till och de tvingades ställa in alla planerade kurser. Då vissa riktlinjer gällande pandemin fortfarande gäller blir programmet denna gång lite annorlunda än det brukar vara. Under hela dagen har vi tänkt på att hålla avstånd, sprita händerna och ta våra raster utomhus. Nu när dagen på motorcykeln är till ända skulle vi efter en stunds paus och vila normalt ha ätit gemensam middag, fått en presentation av Touratechs utbildningar och motorcykelresor till Portugal och Grekland, samt fått se bilder och filmer från resorna och våra övningar under dagen. Så blir det inte nu. Middag får vi, att avnjutas var och en för sig eller i mindre sällskap. Det blir trevligt ändå, även om jag själv inte orkar sitta med så länge. Kroppen värker av trötthet och sängen kallar. Dag två är det start klockan åtta. Efter en liten uppvärmningstur i högt gräs och på leriga stigar tar nya övningar vid. Bromsövningar på grus, denna gången med både fram och bakbroms och sedan stopp i backe. Brant backe. Upp halvvägs, bromsa till motorstopp, hitta balansen, blippa med kopplingen med avstängd motor och rulla försiktigt baklänges ner. Jag är lite mer säker på mig själv idag, det känns att övningarna från dagen innan har satt sig i kroppen. Självförtroendet har vuxit. Branta nedförsbackar kräver speciell teknik. Särskilt om det är en 90-graders sväng längst ner. Backövningarna fortsätter. Uppför, nedför, snett och rakt, plana backar och en mer kuperad. Även denna dag välter någon då och då. Ibland i gräs, som jag själv gör då det tar stopp och foten inte finner någon mark att ta stöd på. Det är bara att kliva av och låta cykeln falla. Jag är glad för GS:ens starka motorskyddsbågar. Tack vare dem blir det lättare att lyfta cykeln då den inte ligger platt på marken utan i en lagom vinkel – ryggen mot, rumpan mot sadeln, rak rygg och knäna i 90° vinkel. En hand greppar det nedre styrhandtaget och den andra passagerarhandtaget. Och så reser man sig, går små steg baklänges in mot cykeln och där står vi. Piece of cake, som engelsmännen säger. Efter lunch denna andra och sista dag får vi lämna övningsbanan. Stärkta i vår förmåga att framföra den utmärkta R 1250 GS på grus åker vi på en nästan två timmar lång grustur i det vackra västgötska landskapet. Det blir en skön avslutning och en försmak av vad vi nu kan våga oss ut på med större behållning. Om jag talar för mig själv känner jag mig långt mer avspänd på de små grus och traktorvägarFAKTA Touratech Touratech Experience AB är ett fristående företag (med samma ägare som Touratech Nordic) med huvudkontor i Lidköping. Företaget är officiell partner till BMW Motorrad och anordnar offroadkurser på Lidköpings Motorstadion. Man arrangerar även Adventure Days i Säfsen i samarbete med BMW Motorrad och äventyrsresor till Portugal, Island och till 2021 också i Grekland. Touratech Nordic erbjuder dessutom försäljning av tyska Touratechs hela sortiment både i butiken i Lidköping och på webben samt via utvalda återförsäljare; motorbågar, sadlar, ZEGA packväskor, väskor, hjälmar och kläder fjädring med mera till alla äventyrsmotorcyklar, men där BMW-tillbehören står för ungefär hälften av försäljningen. Bumsen 5 2020 39