Bumsen 1
Idéspruta i D7 vägar både med och utan skjuts. Fr
ämst beroende på att vi har så bra grusvägar och med stort inslag av kultur som bruk, gamla industrier, stenarbeten etc. På utlandsresor har det blivit mest asfalt, och då ofta med skjuts. Det har blivit många resor i Europa. För att nämna några har jag varit i Pyrenéerna flera gånger liksom i Alperna och Dolomiterna. Den häftigaste Europaresan var nog sommaren 2019 då vi körde genom nio länder. På den resan var vi under flera dagar på Korsika som bjöd på fantastiska mcupplevelser. En oförglömlig resa var Rumänien runt för några år sedan, med omväxlande natur med höga berg och Donaus stränder ner mot Svarta Havet. Det har också blivit två resor utanför Europa, Colorado runt där vi bland annat körde Mount Evans Road upp till över 4300 m ö h, och Alaska/Kanada. Resan genom delar av Alaska och Kanada med enorma naturscenerier och en unik flygtur filmades och blev en uppskattad TVfilm den 4 januari 2012. Lite ovanligt att få se hela 17 björnar på en vecka och att få stanna med darrande ben för att en svartbjörn inte ville lämna vägen. Björnfrossa på riktigt. Se en trailer om filmen ”På MC genom Alaska” här https://vimeo. com/33037974 Vilka MC har du haft och vilken har du nu? När jag insåg att MCkörning skulle bli en del av mitt liv blev det ytterligare en BMW 1150 RT. Nu är jag inne på min sjunde BMW GSA på 14 år. Jag har bytt vartannat år för att hela tiden ha en hoj med garanti. Det har för mig känts säkert. Det har blivit mellan 1500 och 2000 mils körning per år. Jag har varit så nöjd med mina GSA att jag faktiskt inte ens provkört någon annan hoj. Du är mycket aktiv i BMW-klubben? Jag är den typ av människa som inte kan vara passiv medlem i en klubb. Så blev det inte heller i BMW MCklubben. Min första tur jag ledde för klubben blev en tisdagstur på kvällstid. Jag var jättenervös. Det regnade mycket. Jag var övertygad om att ingen skulle komma till mötesplatsen med tanke på vädret. Men så blev det inte. Det var bara att hänga med gänget runt Södertörn. Efter det började jag nästan omgående leda tisdagsturerna och kände mig snabbt hemma i den rollen. Du har startat och medverkat i många aktiviteter i klubben? Berätta lite om dem. Många aktiviteter jag har varit med om att starta har blivit tradition i mer än 15 år, exempelvis: Södergrus som startades av Tobbe Larsson och mig med gruskörning söder om Stockholm på vägar som Tobbe var bekant med som lastbilschaufför. Norrgrus när vi på norrsidan inte ville vara sämre och började med gruskörning i Roslagen. Genom att Micke Lööv och Anette Åhman hade ett förflutet inom Rallysporten fick vi tips på många bra rallysträckor som vi kunde nyttja. Som mest har vi haft upp till 70 deltagare uppdelade i flera grupper beroende på färdighet. Grus för alla startade jag med Börje Elmerhag då det visade sig att grusintresset ökade markant inom klubben. Meningen var att alla skulle kunna prova på gruskörning med varierande svårighetsgrad. Intresset för denna återkommande aktivitet är alltjämt mycket stort, inte minst för att man kommer ut i naturen och kan njuta av all gammal kultur längs grusvägsnätet. Innan staden vaknar är touring i Stockholms innerstad och förorter med start klockan 04.45 när de första solstrålarna tittar fram. Intresset har ökat år för år och 2018 var vi nästan 100 hojar som startade från Fjällgatan på Södermalm där vi hade hela innerstaden framför oss i strålande morgonsol. Att leda en tur med så många hojar är en enorm utmaning. Thomas i full action på sin sjunde GSA. Äppelturen till Grönsöö. Grönsöö slott med tillhörande äppelodlingar har en årligt återkommande och mycket välbesökt äppelmarknad i början av oktober. Slottsherren Jacob von Ehrenheim har varje år hälsat oss välkomna som ett trevligt inslag under marknadens sista dag. I år var vi nästan hundra hojar som körde mot målet i fyra grupper. Vårvinterpromenader i Stockholms stadskärna är en rundvandring främst på Södermalm på vägar/stigar man inte trodde fanns! Kanske dags att väcka denna tradition till liv igen? Onsdagsåkarna. När jag gick i pension blev det möjligt för mig att köra hoj på vardagar. Eftersom jag aldrig varit någon ensamåkare tänkte jag som så; Jag vill köra hoj en Bumsen 5 2020 29