Bumsen 1
Redaktören kör Bra vibrationer BMW R18 är en impo
nerande best som helst avnjuts i värme och solsken på lagom små landsvägar. Jag får i alla fall landsvägen rätt och njuter trots den kalla höstdagen. När detta skrivs är det ett tag sedan BMW R18 lanserades. Det har redan skrivits hyllmeter om motorcykeln, i tid ningar och på webben, så här är min högst personliga betraktelse. Först ska jag nämna att jag inte har varit någon stor fan av cruisers. De jag har kört har varit snygga men ointressanta. De varit för tunga, haft dålig väghållning och svaga bromsar. Man sitter illa och de får mig att känna mig som en posör. Dessutom kostar de för mycket. Med detta sagt om mig går jag vidare till BMW:s andra försök i cruiser-segmentet. Efter en uppriktigt beundrande rundvandring sätter jag mig ner på det låga sätet och reser upp R18 från det långa, fjädrande sidostödet. R18 är tung – 345 kg närmare bestämt, och inger respekt. Just denna har extrautrustats med backväxel, som regleras med ett kromat vred innanför vänster ben i kombination med startknappen. Inför turen har jag också kollat vad R18 kostar – en hel del, och mer med alla tillval. Men smakar det, och så vidare… Resten av upplevelsen bekräftar inte alls mina fördomar. Så snart jag startar och känner motorns kraftfulla vrid i sidled är jag såld. När jag sätter mig tillrätta, får upp fötterna på fotpinnarna och rullar iväg är vikten borta. Jag sitter bra. Sitsen är låg, det är lite för nära till fotpinnarna för min smak men körställningen är bra även om mina knän saknar kontakt med tanken. Givetvis finns en 20 mm högre dyna, som vanligt hos BMW. Styret är brett och de tjocka handtagen passar väl i händerna. Jag styr lite yvigt i första korsningen, men det är mer för att jag är ovan. I nästa går det bättre. Jag gasar och njuter av det dova mullret. Det här är en riktigt kraftfull maskin och den mekaniska känslan är imponerande. Här handlar det lika mycket om stil som om mekanik. Den vibrerar, det känns att det är stora kolvar som rör sig därnere med stötstänger och allt, men jag blir aldrig besvärad, bara påmind om här finns nästan två liter motorvolym i två gigantiska motstående cylindrar med en flodvåg av vridmoment. Det är riktigt bra vibrationer. När jag återvänder till handlaren lite senare kommer jag att sammanfatta mina intryck – med R18 har BMW lyckats förena gammaldags motorcykelteknik med allt det nya som har utvecklats sedan 1936 då BMW R5, BMWs största inspiration till R18, kom. Det är en härlig kombination. Men nu breder landsvägen ut sig. R18 lufsar på och jag njuter. Solen skiner, temperaturen är strax under 10°C i solen och jag känner mig helt fel i allvädersställ och integralhjälm. Temperaturen borde ha varit 20+, klädseln jeans, skinnpaj, fortåkarbrillor och öppen hjälm. Men Sverige är Sverige och det börjar bli höst nere i södra delen. Tack BMW för värmehandtagen! Motorcykeln ligger fint på vägen. Jag byter körläge från Roll till Rock – Road till Dynamic på vanlig BMW:ska – och vrider på gasen. Motorn blir lite rappare. Fjädringen är rätt fast och det bär iväg långt över cruisertempo. De glidare jag har kört tidigare hade gjort mig nervös nu, men R18 ligger stabilt på vägen och säger inte nej till en kurva eller två, även om fotpinnarna nog kommer att skrapa i vid alltför inspirerad körning. I själva verket ska R18 nog köras lite mer inspirerat än sina konkurrenter, något som gläder mig. Jag testar bromsarna. BMW R18 kräver en lite annan bromsteknik än jag är van vid. Precis som på andra glidare kräver den mer bromskraft på bakhjulet, men bromsar fint utan drama. Bromsarna är på vanligt BMW-manér halvintegrerade. Handbromsen påverkar både fram och bakbroms, fotbromsen endast den bakre. Den räcker ofta. Medan jag tuffar på genom landskapet får jag tid att fundera över vem som ska köpa BMW R18. Den är långt ifrån en allroundmaskin, även om den nog klarar mer än man tror vid första anblicken. Den ser ut som en glidare, men ska helst köras lite mer inspirerat. Mycket handlar mekanik, men en hel del elektronik är också inblandad. Den är i mina ögon otroligt snygg och kommer att kräva ihärdig putsning. Det är en motorcykel både för inspirerade helgturer som för en tur till närmaste fik. Det är lätt att gilla BMW R18 och de första som har kommit till Sverige har sålts direkt. Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha den bredvid en mer allroundhoj. Gillar du R18 och har råd så slå till, det är en fantastisk maskin i sin egen nisch. En modern retro-sport-cruiser med en gnutta steampunk-känsla kanske? Och den där friliggande, kromade kardanaxeln… Det är synd att man inte ser den när man kör. 50 Bumsen 5 2020