Bumsen 1
Blicken, blicken, blicken – redaktören går offroa
d-kurs och blir omvänd Jag har aldrig sett mig som en typisk GS-åkare, om nu en sådan finns. Inviterad av David Johansson, VD på Touratech, att gå en offroadkurs hos dem i Lidköping kunde jag inte motstå frestelsen att pröva. Nu är jag omvänd – och GS-ägare. Klockan är strax före åtta, det är en skön måndagmorgon i september. På planen framför Touratechs lokaler på Linspelsgatan i Lidköping står jag och elva andra förväntansfulla elever på Touratech Offroad Rider Training Basic uppradade för upprop. Som vid skolstarten i barndomen. Till skillnad från skolbarnen står vi i full MCmundering och får varsin BMW R 1250 GS HP, alla utom Lars från Umeå som kör egen GS. Cyklarna är givetvis välutrustade med tillbehör från BMWs och Touratechs sortiment, inte minst rejält tilltagna motorbågar som kommer att komma väl till pass under de två dagarna. Efter en genomgång av vad dagarna ska innehålla, och en demo av motorcyklarna, delas vi upp i två grupper, den ena med fyra deltagare och en instruktör och min grupp med åtta personer och två instruktörer. Sedan bär det av till den närliggande Lidköping Motorstadion där vi kör igång. Här finns grusplaner, gräsplaner, grusbackar, leriga spår, en knattecrossbana, lite asfalt och en hel del sand. 38 Bumsen 5 2020 Ingen av oss har någon vidare grusvana. En av deltagarna aldrig kört en meter på grusväg. Någonsin. Men det visar sig inte vara någon nackdel, då våra instruktörer mycket tydligt och bra berättar hur vi ska behärska motorcykeln i låg fart och stå upp för bästa balans, vad vi ska tänka på när vi svänger och att vi hela tiden ska tänka på blicken. Det blir det genomgående mantrat för kursen – blicken, blicken, blicken. Titta dit du ska, låt axlarna följa med, kläm lätt med knäna om tanken där sadeln tar vid (utom vid spårkörning!), luta cykeln och motbalansera med kroppen så går svängen bra. Det visar sig vara både lätt och svårt. Lätt för att det verkligen fungerar. Svårt för att det kräver en viss koncentrationsförmåga som ibland sviker när tröttheten sätter in. Vi övar och övar i boxar med konor i varje hörn som vid körkortsprovets garagesväng, men i tre storlekar – typ liten, mindre, minst. Då och då är det någon som välter, helt odramatiskt. Rutinen vid fall är; Stäng av motorn. Tryck på SOSknappen för att avaktivera larmet till larmcentralen. Ta det sedan lugnt. Vi lär oss snabbt både att svänga snävt och lyfta våra tunga GS från marken med en av tre tekniker våra instruktörer lär oss. Efter en välförtjänt förmiddagsfika vid Touratechs butik och kontor fortsätter vi med fler övningar. Vi kör motorcykel hela dagen, i boxar, på stigar, i olika slalombanor och på knattecrossbanan som har en hel del