AMES 1
TEXT & FOTO: BJÖRN LISINSKI TIDEN GÅR FORT NÄR MA
N HAR ROLIGT EKERMANN REKLAMBYRÅ FYLLER 30 ÅR I år firar en av Östergötlands äldsta reklambyråer 30 år. Och man gör det med besked. För att stärka arbetet med helhetslösningar, där digitala strategier är något av det hetaste idag, har byrån tagit in en delägare och en helt ny styrelse. Vi har träffat grundaren till Ekermann reklambyrå, Björn Ekermann, för att prata mer om vad som gör att hans byrå är en av de som lever kvar. EKERMANN REKLAMBYRÅ I LINKÖPING arbetar med i stort sett allt inom kommunikation, design och reklam. Ofta som helhetsleverantör för sina kunder. I kundstocken finns både stora och små företag. – I grund och botten bygger vi starka varumärken. Man kan säga att allt vi gör, gör vi med målet att öka våra kunders framgång och lönsamhet. Vi brukar säga att det är så vi bygger vår egen framgång. I ÅR STUNDAR ETT JUBILEUM för Björn Ekermann och hans byrå. Verksamheten startade redan 1988 och fyller alltså 30 år. Idag är man en av Östergötlands äldsta byråer. GENOM ÅREN HAR EKERMANN reklambyrå hjälpt otaliga företag och rott tusentals uppdrag i hamn. Allting startade på den tiden då allt framställdes manuellt. Det kunde ta dagar bara för att måttanpassa en bild. Arbete som förr fordrade enorma resurser är idag klart på några minuter tack vare digitaliseringen. Tiderna ändras och det gör även kraven och förutsättningarna. Ekermann reklambyrå har hängt med i utvecklingen och ligger fortfarande i framkant för att erbjuda sina kunder helhetslösningar. – Efterhand, när kundrelationen fördjupas, ökar också tydligheten kring samarbetet. Vi jobbar alltid inifrån och ut. Först lär vi känna företaget och människorna som jobbar där. Vi skapar oss en förståelse för deras omvärld, förutsättningar och mål. Utifrån det använder vi vår samlade kompetens för att skapa ett relevant och intressant innehåll som når ut och tilltalar målgruppen. NYLIGEN HAR BYRÅN genomgått en vad de kallar, nystart. – Vi har precis tagit in en ny delägare. Vi har även strukturerat om styrelsen och ändrat vårt arbetsätt för att bli ännu effektivare. Bitarna börjar falla på plats och det känns otroligt spännande inför framtiden. BJÖRN BERÄTTAR ATT HANS BYRÅ gärna tar ett helhetsgrepp och hjälper sina kunder från grunden. I det ingår att se över vilka kanaler som är bäst lämpade för kommunikationen. 34 – Vi upplever att det fortfarande finns många företag som inte har upptäckt potentialen i de sociala och digitala plattformarna. Samtidigt ska man komma ihåg att förutsättningarna skiljer sig från företag till företag. Alla ska naturligtvis inte finnas i alla kanaler. Relevans är viktigt. Vi jobbar med kunder i alla möjliga branscher och storlekar och vet att deras verklighet ser olika ut. Bara för att en lösning råkar vara den bästa för ett företag behöver inte det betyda att samma lösning är den bästa för ett annat. Traditionella kanaler har fortfarande sina fördelar. EN AV EKERMANN REKLAMBYRÅS styrkor är film och digital kommunikation. Björn berättar om ett börsnoterat IT-företag i Stockholm med stort rekryteringsbehov. – De flesta företag som vill anställa idag har svårt att hitta rätt kompetens. När en av våra samarbetspartners frågade om vi kunde hjälpa det här företaget, som är i en expansiv fas och behöver fylla på med ett stort antal nya medarbetare varje år, påbörjade vi ett noggrant undersöknings- och analysarbete som senare landade i en genomtänkt rekryteringsfilm. Idén omfattade en strategi för att sprida innehållet till målgruppen och en smart landningssida där de enkelt kunde söka den lediga tjänsten. Inget annat företag i branschen hade använt den här lösningen tidigare så det blev ett lyckat sätt att sticka ut och engagera målgruppen. Hur startade allting för Björn då? Intresset för färg och form väcktes redan i grundskolan. Praktikplatser på olika reklambyråer i tonåren följdes upp av en civilekonomutbildning med marknadsinriktning på högskolan. Att han senare startade eget företag, det var mest ett resultat av slumpen. – Något som jag tror blev avgörande för hur allt förlöpte var att jag råkade ut för en olycka dagarna innan jag skulle åka iväg på en jorden runt-resa. Istället blev jag kvar i Linköping för att genomgå omfattande operationer vid RIL, som det då hette. Under rehabiliteringstiden fick jag chansen att hjälpa Ung företagsamhet, som min far är initiativtagare till, med att ta fram utbildnings- och marknadsmaterial. Samtidigt fick jag även i uppdrag att designa förpackningarna åt SNABBFAKTA BJÖRN EKERMANN NAMN: Björn Ekermann ÅLDER: 57 år BOR: Villa utanför Linköping FAMILJ: Fru, 3 döttrar och en liten hund FRITID: Golfa, umgås, resa, teckna och äta gott. ett engelskt naturläkemedelsföretag. Det gick bra, nya uppdrag kom in och efter det var jag fast. DETTA VAR 1986. TVÅ ÅR SENARE blev det aktiebolag av det hela. Nu har det gått 30 år och enligt Björn finns det fortfarande saker att lära. – Det är viktigt att kunna anpassa sig. Branschen och förutsättningarna ändras hela tiden och det sker snabbare och snabbare. Hela tiden får vi nya fantastiska möjligheter att skapa effektiv kommunikation så det gäller att vara på tårna. Att jobba med reklam är lika utvecklande idag som när jag började på 80-talet. DET HAR VARIT EN LÅNG OCH KROKIG VÄG. Hur är det egentligen att jobba i ett och samma företag under så lång tid? – Det har varit fantastiskt givande och är det fortfarande. Vi jobbar nära våra kunder och får därför inblick i flera olika företag och branscher. Jag har förmånen att få träffa otroligt många människor i olika roller och med olika kompetenser. När jag tänker efter så känns det inte som att jag har jobbat för ett företag utan hundratals, i alla möjliga branscher. Och byrån består lyckligtvis inte bara av mig. Vi är ett sammansvetsat team med olika spetskompetenser. Alla driver på, brinner för uppgiften och gör allt för att våra kunder ska lyckas, avslutar Björn med ett leende. n