AMES 1
150 SUPERKOMMUNIKATÖRER I början av juli presente
rade tidningen Resumé sin årliga lista där man utser årets 150 Superkommunikatörer inom fem olika kategorier. Det är sjätte året som Resumé utser dessa Superkommunikatörer. I texten här under finner ni de fem högst upp i listan inom varje kategori. Företag, Kommunikation, Kultur & Nöje, Medier samt Myndigheter, Organisationer och Ideell sektor. TEXT: PELLE BLOHM FOTO: PRESSBILD F ör varje journalist som försvinner i de ständiga neddragningarnas tid så uppstår tio kommunikatörer. Det är verkligen en inflation av ord i denna bransch och mycket går in genom ena örat och ut genom det andra. Desto viktigare att vara skicklig på det man håller på med för att tränga igenom den bombmatta av pr, åsikter och ”propaganda” som rasar över oss i alla de medier som finns tillgängliga sommaren 2018. Eller som Resumé skrev i sin artikel: ”I en värld där alla uttalanden och handlingar nagelfars har kommunikation aldrig varit viktigare. För att hylla de röster som på allra bästa sätt utnyttjar den till att göra gott presenterar Resumé 2018 års vinnare i Näringslivets 150 Superkommunikatörer.” JURYN Den digra och välsorterade juryn som utsett årets vinnare är: Micael Dahlén, professor, Per Schlingmann, författare och pr-expert, Stefan Stern, fd informationschef på Investor, Fredrik Svedjetun, chefredaktör Resumé, Hanaw Rashid, strateg, Héléne Barnekow, fd vd Telia Sverige, David Orlic, innovationschef Prime, Seher Yilmaz, Rättviseförmedlingen, Lina Söderqvist, vd Departments & Stores och Helena Stålnert, Stålnert Kommunikation. Årets stora vinnare är den norske hotellägaren och profilen Petter Stordalen som alltid hörs och tar plats med en alltid så positiv framtoning. Resumé skriver om Petter Stordalen: ”Med en karisma som spiller över på de 13 000 medarbetarna driver han hotellkedjan Nordic Choice Hotels. Och enligt vinnaren själv är det inte den gängse uppfattningen om stort ego som driver honom.” –Kommunikation för mig handlar om en sak: storytelling. Människor kanske tänker att jag är uppmärksamhetskåt och tycker att det är roligt att springa nedför hotellfasader och åka jetski till invigningar - men jag gör det för att folk ska minnas. För att de ska ta historierna vidare, säger Petter Stordalen till Resumé. Övriga vinnare i de olika kategorierna är Make Equal-grundaren Ida Östensson som hamnar högst på listan under Myndighet, Organisation och Ideell sektor för hennes arbete för jämställdhet och för sexuellt samtycke. Pr-agenten Elcim ”Superturken” Yilmaz är vinnare inom Kommunikation. Journalisten och författaren Per Grankvist tar hem priset i kategorin Media och Sara Danius, den tidigare ständige sekreteraren i Svenska Akademien kan höja armarna inom kategorien Kultur & Nöje för sin ”minimalistiska men effektiva kommunikation i samband med sin avgång från akademien. Topp 5 inom varje kategori är: FÖRETAG 1, Petter Stordalen, investerare och hotellmagnat och brobyggare i relationerna mellan Sverige och Norge. 2, Erik Engellau-Nilsson & Niklas Adalberth, Norrskens vd och grundare som driver flera projekt för en bättre (finans)värld. 3, Andra Farhad, aktieenreprenör och vd Börshajen. 4, Caroline Berg, styrelseordförande i Axel Johnson-koncernen. 5, Emma Knyckare, grundare av festivalen Statement festivalen. KOMMUNIKATION 1, Elcim Yilmaz, pr-drottning som driver pr- och kommunikationsbyrån Superturken. 2, Maja Stridsberg, Elin Ahldén, Mimmi Sköldberg & Ellie Ekström, initiativtagare till #sistabriefen. 3, Patrik Bonnier-Nygren, tidigare marknadschef på IKEA som ansvarat för konceptet ”Där livet händer”. 4, Tobias Franzén, entreprenör, grundare och vd för The Amazing Society. 5, Sofia Karim & Aleksandra Avli, grundare av affärsnätverket Her Global Network som växer globalt. VINNARNA 58 KULTUR & NÖJE 1, Sara Danius, ständig sekreterare i Svenska Akademien. 2, Lena Andersson, författare och fristående kolumnist i Dagens Nyheter. 3, Mia Skäringer, komiker, skådespelare och manusförfattare. 4, Eva Röse, skådespelare som frontar #tystnadtagning 5, Harald Hamrell & Ulf Kvensler, skaparna av SVT:s tittarsuccé ”Vår tid är nu” som skildrar Sverige efter andra världskriget. MEDIER 1, Per Grankvist, skribent, författare och föreläsare som driver på hållbarhetsfrågorna. 2, Simone Giertz, uppfinnare och Youtube-personlighet. 3, Anna Hedenmo, ny ordförande för Publicistklubben som bidrar till ett bättre medieklimat. 4, Jennifer Wegerup, journalist och författare som pratar #metoo. 5, Margaux Dietz, influencer som använder sin plattform till att låta unga få en bild av alla partiledare. MYNDIGHETER, ORGANISATIONER OCH IDEELL SEKTOR 1, Ida Östensson, grundare av jämställdhetsstiftelsen Make Equal och initiativtagare till FATTA. 2, Ahmed Abdirahman, Järvaveckans grundare och projektledare i arbetsmarknadsfrågor Stockholms Handelskammare. 3, Amelie Silfverstolpe, verksamhetsansvarig på ”Öppna Dörren” som syftar till att skapa möten mellan etablerade och nyanlända svenskar. 4, Carolina Solskär & Gabriella Ohlzon, grundare av #metoosweden. 5, Danica Kragic, professor i datalogi och vice skolchef för Skolan för datavetenskap och kommunikation på KTH.