AMES 1
KONFLIKTHANTERING PÅ JOBBET KRÄVER EN KONKRET HAN
DLINGSPLAN Enligt Jehoshua Kaufman, leg psykolog, leg psykoterapeut och författare till böckerna ”I huvudet på en chef” och ”Kränkande särbehandling- vad kan chefen göra”, kan en strukturerad plan för hur konflikter på arbetsplatsen ska hanteras leda till ökad lönsamhet. Det kan även leda till ökad trivsel och lägre personalomsättning. TEXT: ANNIKA WIHLBORG FOTO: PRESSBILD – Konflikter förekommer på de allra flesta arbetsplatser men man kan, med relativt enkla medel, få människor att fokusera på gemensamma mål och bryta onda cirklar av anklagelser och motanklagelser. Det kan vara bra att använda en konkret modell för just konflikthantering på jobbet, säger Jehoshua Kaufman. I teorin är i princip alla överens om hur man bör agera för att lösa konflikter på arbetsplatsen, men i praktiken försöker en medarbetare ofta agera medlare. Det är, enligt Jehoshua Kaufman, dömt att misslyckas eftersom det bara leder till fler anklagelser och motanklagelser. – Medlaren fokuserar ofta på att försöka reda ut vad som hänt och vem 44 som gjort vad, men det bidrar inte till något konkret resultat och gör inte att konflikten närmar sig en lösning. Man bör istället sätta sig ner med de individer som är involverade i konflikten och fokusera på vad de behöver göra för att få samarbetet att fungera bra framöver. För att lösa konflikter på jobbet är det nödvändigt att ha ett framåtblickande fokus, säger Jehoshua Kaufman. TYDLIGA STRATEGIER OCH HANDLINGSPLANER Han betonar vikten av att följa upp den inledande dialogen efter två och gärna även efter fyra veckor. Uppföljningen bör fokusera på hur väl de inblandade personerna lyckats följa de mål som formulerats. Målen i konflikthanteringen skiljer sig inte från andra sätt att arbeta med mål. Hur ska vi konkret göra för att samarbetet ska fungera, hur kan var och en ta ansvar för att göra sin del och hur ska vi bete oss när vi samarbetar. – För att hantera jobbrelaterade konflikter på ett framgångsrikt sätt krävs tydliga strategier och handlingsplaner. Det finns konkreta strategier för hur konflikter bör hanteras på bästa sätt. Organisationer som har ett fokus på samarbete och kan bibehålla detta i konflikthanteringen kan eliminera konflikter redan på ett tidigt stadium när de dyker upp nästa gång, säger Jehoshua Kaufman. n