AMES 1
MARKNADSFÖRINGSSKOLA TEXT: TOMAS TRÄNKNER Om någr
a år kommer de flesta kundkontakter ske via AI, artificiell intelligens. Kunderna märker ingen skillnad på robotar och människor. AI är en del av Martech – marketing technology. Om du vill bli vinnaren i framtiden är det Marketing 4.0 som gäller. MARTECH O MARKETING MARKETING 4.0 ÄR MARTECH som fungerar ihop med människan och företagets strategi i en perfekt förening. Den Martech vi ser idag är bara början. Scott Brinkler har sammanställt alla digitala verktyg sedan 2011. Då var det 200, idag är det 7 000, indelat i 75 kategorier! VARFÖR BRY SIG OM MARTECH? Därför att rätt digitala verktyg gör det lättare att hitta kunder, kundrelationerna blir personifierade och säljprocessen blir snabbare. Enligt Boston Consulting Group det är inom marknadsföring och försäljning som Martech har störst effekt på företagens resultat. Om du inte inkluderar Martech i din affärsutveckling kommer du att missa affärsmöjligheter. VAD ÄR PROBLEMET? Problemet är att det finns för många digitala verktyg och tjänster att köpa och för lite strategiskt tänkande i företag. För mycket Tech och för lite strategi helt enkelt. Företag lägger idag ner mer pengar på Martech än på annonsering och tror att inköp av ett nytt digitalt verktyg är lösningen. Med så lätt är det inte. Det kan istället bli dålig marknadsföring och irriterade mottagare. Ett problem är att Martech-säljare fokuserar på verktygens funktioner snarare än hur det skall implementeras i företaget. ÄR MARKNADSFÖRAREN BRA PÅ MARTECH verktyg? Troligen inte. Jag är usel på det. Är Martech experten bra på marknadsföring? Troligen inte. Marketing 4.0 uppstår när dessa jobbar med varandra och det blir en bättre kundupplevelse. Marc Zuckerberg sade nyligen att vi måste bygga meningsfulla relationer för att behålla intresset hos åhörare. Dina kunder och kontakter har idag inget 52 Marketing 4.0 är Martech som fungerar ihop med människan .och företagets strategi i en perfekt förening. tålamod för irrelevant kommunikation, då blir du bortsorterad. Martech är en del i att lyckas med det och göra det skalbart. HUR SKALL MAN KUNNA VÄLJA? Det är nästan hopplöst, vi drunknar i utbudet. Förmodligen använder du fler digitala verktyg i din marknadsföring än du anar. T.ex. Facebook, kundregister och verktyg för att skicka ut nyhetsbrev. Men handen på hjärtat – hur bra fungerar det? Gör så här för att lyckas Låt dig inte trollbindas av alla nya tekniska verktyg som påstår sig göra underverk för dina affärer. • Börja i liten skala och enkelt • Ta reda på vad som redan finns på företaget • IT-avdelningen, marknads- & säljavdelningen och ledningen måste jobba ihop • Satsa på mindre system med öppet API (ordnat sätt att hämta och lämna data) • Någon skall lära sig använda verktyget