Marknad 1
industri och drack kaffe tillsammans med min man
och sa att idag när jag kommer hem har jag nog inget jobb kvar. Men jag gick till jobbet och fick under den här tiden enorm hjälp av mina kollegor på kontoret som var fantastiska mot mig. Det fanns en acceptans att jag var rekryterad utifrån och ingen förväntade sig riktigt att jag skulle kunna svara på alla sakfrågor som kom upp. Ändå var jag väldigt stel till en början tills jag insåg att det är människor som jag är bäst på. All expertis fanns ju runt mig på kontoret och min chef var oerhört stöttande och modig när hon gjorde den rekryteringen. Än idag är hon min coach och mentor. Trots eller kanske tack vare den tuffa inledningen så blev Annica kvar på SEB i tio år. I en bransch som förändrats oerhört mycket under dessa år och det arbetet var hon naturligtvis en betydande del av på Örebrokontoret. Det fanns de under vägen som undrade hur hon orkade men Annica var inte klar med uppgiften, det fanns lite till att genomföra innan hon gick vidare. Dessutom trycker hon hårt på att om de inte hade varit ett så bra och sammansvetsat team så hade det inte gått. Örebrokontoret blev också utsett till årets kontor i regionen 2018 som ett bevis för det. – Det var i den vevan som jag fick frågan att återigen komma tillbaka till Elite Stora hotellet. Då var jag klar och kunde gå vidare. Då var det dags för nästa globala kris. Annica skrattar och säger att före detta kollegor påpekat hennes dåliga tajming. Det är också på något skruvat sätt intressant att hon började sitt arbetsliv på hotellet under 1990-tals krisen, på banken vid kraschen 2008 och återvände till hotellbranschen och besöksnäringen i god tid för att ta emot Coranapandemin. En mardröm kan man tycka och även om Annica naturligtvis föredragit bättre förutsättningar så vänder hon på steken igen och menar att hon fått till sig extremt mycket nyttiga lärdomar som hon inte hade fått utan kriserna. Varav den här globala pandemin verkligen drog ur all luft till livet och affärerna inledningsvis. – Allt började med att de här grupperna från Kina inte kom till Sverige och då började vi förstå lite grann, sedan började media ringa och fråga hur vi skulle klara oss utan dem. I det läget var det rätt skönt att inte veta vad som komma skulle. För just då var vi rätt safe trots tappet från Kina. Sedan började det, de första fallen i Sverige dök upp, Folkhälsomyndigheten gick ut och meddelade att det var ökad risk för samhällssmitta, då ställdes också Örebrogalan in påpekar Annica. – Det var så overkligt, mellan onsdag och fredag den veckan ringde det in avbokningar från morgon till kväll. Jag satt inne på mitt kontor och hörde vår bokningsavdelning, som även tar emot samtal centralt, och lyssnade. Mantrat jag hörde var; ja, jag förstår, men då avbokar jag det här och önskar dig välkommen vid ett senare tillfälle. Det var hundratals sådana samtal varje dag och inom mig tänkte jag vad är det som händer? ” Det var så overkligt, mellan onsdag och fredag den veckan ringde det in avbokningar från morgon till kväll. Jag satt inne på mitt kontor och hörde vår bokningsavdelning, som även tar emot samtal centralt, och lyssnade. Mantrat jag hörde var; ja, jag förstår, men då avbokar jag det här och önskar dig välkommen vid ett senare tillfälle. Det var hundratals sådana samtal varje dag och inom mig tänkte jag vad är det som händer? – Men faktum är att vi redan innan hade börjat diskutera eventuella lösningar inom vår styrgrupp om något skulle hända även om vi var flera som uttalade att riktigt så illa ska det väl inte bli. Men så blev det en generell aktivitet inom branschen då vi började inse att det här kommer att bli riktigt illa för oss. Då började vi ganska snabbt med varsel och ansökningar om permitteringar. Hälften av vår personal både nationellt och lokalt fick gå och de som var kvar blev permitterade på olika nivå. Av naturliga skäl uppstod en rörig och turbulent tid med ledsna och oroliga medarbetare. Det blev tomt i husen, i hus som normalt lever dygnet runt året runt. En surrealistisk upplevelse. – Men vi satte ihop en grupp som skulle arbeta ihop för det finns alltid någonting man kan jobba på. Själv fastnade jag i ett vansinnigt administrativt arbete. Sköta om varslen, ta hand om de fackliga förhandlingarna, ta hand om permitteringarna och ansökningarna hos Tillväxtverket. – För att inga av de frågor och mail som jag normalt får skulle fastna så satte vi ett arbetssätt där vår försäljningschef Linda Andersson dragit ett väldigt stort lass under den här tiden. Där hon via sina nätverk bland annat erbjöd personal till andra branscher då vi har många timanställda som behövde arbeta. Hennes nätverk var ovärderligt, när kriser uppstår finns plötsligt hjälp där man aldrig kunde ana tidigare. Ganska snabbt bestämde man sig för att inte bli offer för den här hemska pandemin utan istället tänka att det alltid finns business att göra. – Vi jobbade med att få folk till vårt spa till exempel, vi erbjöd örebroarna att bo på våra hotell, vi arbetade hårt med information i våra egna kanaler. Varje morgon klockan halv tio hade gruppcheferna och jag ett möte där vi gick igenom alla beslut vi behövde ta. Det vi bestämde på måndagen kunde vara historia på onsdagen. Vi bestämde också att våra roller inte spelade någon roll utan behöver vi städa rum, servera en lunch och så vidare då hjälps vi åt. Vi svetsades samman något enormt under det tuffa läget. Kris är även kreativitetens moder så ju längre tiden gick så kom fler och nya initiativ som det samarbete som Elite Hotels Centralt genomförde med Blocket och möjligheten till långtidsboende för kraftigt reducerade priser, man gick ut till Sveriges alla klubbar och föreningar med avtal där om dom slussade gäster så fick de kickback på rummen. Sen började det här med catering och utkörning av mat så även om verksamheten inte gick bra så kom det ändå in lite pengar. – Det var ju inte så att vi låtsades som att det här gick bra, vi hade och har fortfarande röda siffror på sista raden men det var viktigt att ha hopp och hålla verksamheten igång och visa att det finns ett driv och ett liv efter det här. Vi har en stark entreprenörstradition i kedjan, där vår ägare Bicky Chakraborty är en förebild och vi måste lokalt jobba hårt på samma sätt för att lyckas. 21