Marknad 1
TEMA Henrik Andersson ansvarar för Ford Transit h
os Holmgrens bil. TRANSPORTBIL – NÅGRA SAKER ATT HA I ÅTANKE VID KÖP TEXT: ULF HJELTING FOTO: TOMAS KARLSSON Som företagare, och särskilt som hantverkare, är någon form av transportbil i det närmaste ett måste. Men vilken typ av bil ska man välja och vad finns det att tänka på? Marknad tog därför ett snack med Henrik Andersson som ansvarar för Ford Transit hos Holmgrens bil i Örebro Sedan januari i år är det Holmgrens bil som ansvarar för Fords agentur och återförsäljning av bilar i Sverige. Detta gäller så väl vanliga personbilar som transportbilar. Ansvarig i Örebro, för den avdelning som kallas Ford Transit, är Henrik Andersson. –Vad man främst bör tänka på? Användningsområde och hur jag kommer att använda min transportbil. Har jag en budfirma kanske jag väljer ett något motorsvagare alternativ eftersom det förmodligen kan bli många stopp under dagen. Som rörmokare eller elektriker kanske jag väljer att inreda bilen för de behov jag har. En hantverkare väljer oftast att inreda sitt fordon så att allt från micro till alla verktyg, som behövs, finns tillgängliga och att det även går att skicka fakturor direkt från bilen, säger Henrik när vi träffas för att samtala om transportbilar. Platsen är givetvis Holmgrens bil beläget bakom Volvo Rejmes och på det område som tidigare var militär skjutbana och även övningsområde för regementet I3. Sedan drygt 20 år har området mer och mer förvandlats till ett industriområde med både tillverkning och försäljning. Inte minst av bilar. Precis som för personbilar finns det även inom segmentet transportbilar en mängd val att göra och ett antal modeller att välja mellan. Givetvis har även corona påverkat bilbranschen, men inte alls så mycket som befarat. –Faktum är att det sålts väldigt mycket personbilar i prisklassen mellan 50 000 till 100 000 kronor och dessa bilar är i stort sätt slutsålda idag oberoende av bilhandlare. En del av förklaringen kan vara att de som tidigare färdades kollektivt, och som har råd, nu köper en bil istället för att inte i onödan utsätta sig för eventuell smittspridning. Sedan har vi gruppen som köper en ”sommarbil” som de sedan säljer lagom till vintern. Det finns lite olika teorier men generellt har det varit en bra sommar efter att allt i princip stannade av under mars/april. Trenden har vänt och är tillbaka åt rätt håll för bilbranschen. Gäller samma sak för transportbilar? –Här byts det bil helt beroende på vilken bransch man arbetar inom. Vad gäller transportbilar knutna till hantverkare har det i stort sätt varit en oförändrad försäljning. Det känns som det är många som passat på i och med sin permittering att fixa hemma och det märker vi av när det gäller försäljning. Segmentet transportbilar är en ny nisch för Holmgrens bil i Örebro och under våren och sommaren har det ingåtts ett antal avtal och även gjorts upphandlingar. –Som det ser ut idag byter företag sin bil- och transportpark vart tredje år. De flesta väntar dock till efter sommaren. Vi har en kund som nyss tog ut fem nya Ford Transit Connect. Finns det en begagnatmarknad? –Absolut! Men där gäller det att hänga med. Vi hinner knappt få in de bilarna innan de är sålda. Oftast låter företagen sina anställda få köpa bilarna till en väldigt låg summa, och de som vi får in går till försäljning i princip omedelbart. Forts sid 78 76