Kia Story Special 1
Vad har du för utbildning? TONY NILSSON Mekaniker
på masternivå ” Om en glödlampa går sönder är det bara att komma hit så byter vi den direkt” – Under de tre år jag har jobbat här har jag gått på alla kurser som Kia anordnat. Jag har totalt varit borta från jobbet i flera veckor men det är absolut nödvändigt om vi ska hålla jämna steg med en allt snabbare teknisk utveckling. Dessutom är det kul att lära sig mer, jag älskar att grotta ner mig i detaljer. Just nu önskar jag mig en fördjupande kurs om automatlådor eftersom de har blivit så mycket mer avancerade under de senaste åren. MATTIAS LUNDKVIST Certifierad mekaniker ter, rese- och hotellkostnader och kursavgifter kostar varje utbildningsdag omkring 15 000 kronor, säger Christian Nore som är ansvarig både för verkstaden och för att personalen kommer iväg på de kurser som anordnas av Kia. MAN KAN TYCKA att ett företag med så höga kostnader för personalutbildning också borde vara dyrt att anlita. Så är inte fallet, ofta kostar en service hos Windahls Bil ungefär lika mycket som hos en icke-auktoriserad verkstad på orten. – Det händer att kunder tror att de kan komma billigare undan hos andra verkstäder, men de kommer ofta tillbaka till oss när de upptäcker att vi gör ett bättre jobb utan att vara dyrare. Windahls Bil nöjer sig inte med att göra de beställda jobben korrekt, man strävar också efter att kunderna ska åka hem efter ett verkstadsbesök med en känsla av att de fick bättre service än vad de förväntar sig. – Om en glödlampa går sönder är det bara att komma hit så byter vi den direkt och det gäller oavsett var kunden har köpt sin bil. Kunden får betala för lampan, jobbet bjuder vi på. Dessutom är det självklart för oss att alla bilar ska tvättas innan de rullar ut från en service. Snart kommer vi även att kunna ordna så att de bilar som servas här även blir besiktade, och det utan extra kostnad, säger Claes Gillberg. 10 KIASTORY SPECIAL/2013 Kias tre – Jag har nyligen börjat här och därför har jag bara hunnit med att gå på en kurs, det var en grundläggande utbildningssteg MASTER Den högsta nivån. För att nå dit krävs att man har gått på ett stort antal utbildningar och att man har klarat ett test där både praktiska och teoretiska kunskaper utvärderas. Alla auktoriserade verkstäder ska ha minst en, helst två, mekaniker på masternivå. EXPERT Expert blir den som har gått igenom många av de utbildningar som Kia anordnar. Det är den nivå där flertalet av de anställda på en verkstad normalt ligger men tanken är att de ska sträva mot masternivån. CERTIFIERAD Första steget i utbildningstrappan. För att nå dit måste man ha börjat gå på utbildningar. Som certifierad mekaniker förväntas man jobba nära en master eller expert för att få råd och stöd med besvärliga jobb. elutbildning. Den var både bra och nyttig, efteråt kunde jag minst 50 procent mer om hur jag ska hitta och åtgärda elfel än vad jag kunde innan. Snart ska jag iväg igen, det ska bli kul. CHRIS LINDGREN Servicerådgivare på masternivå – Jag har gått alla utbildningar som Kia har för servicerådgivare, det innebär att jag har förutsättningar att hjälpa våra kunder på rätt sätt. Det kan handla om att de ska få rätt pris och jobbet förklarat – och självklart ett trevligt bemötande. Jag ska även se till att deras bilar får alla uppdateringar och servicekampanjer som Kia står för. Även för mig personligen har utbildningarna varit viktiga, de gör att jag utvecklas och därmed blir det roligare att jobba. Är jag nöjd blir förhoppningsvis även kunderna gladare. Foto: Per Westergård