Kia Story Special 1
KIA KONSUMENT ” Vår sjuåriga garanti hanterar de
fel och brister som kan uppstå på våra bilar och reparationer” Hellre garanti än goodwill Med garanti blir hanteringen av fel och brister på bilar och på reparationer mer rättvis för kunderna än ett system som bygger på goodwill. GOODWILL ÄR ETT ovanligt feno men hos Kia eftersom den sjuåriga fabriksgarantin nästan alltid täcker in eventuella fel på bilarna. För de flesta bilägare finns en magisk gräns när bilen fyller tre år. Den dagen slutar garantin att gälla för de flesta bilar som finns på den svenska marknaden. Därmed blir det du själv som har allt ansvar och din plånbok som får stå för alla kostnader om något går sönder. Enda hoppet är att bilföretaget där du köpt bilen eller tillverkaren erbjuder sig att stå för delar av reparation som en goodwill. Men det finns inga regler för goodwill, det är helt upp till bilföretaget. – Ett ersättningssystem som bygger på goodwill kan bli väldigt orättvist, säger Gunnar Persson som är teknisk chef på Kia Motors. De kunder som orkar och vågar bråka gynnas medan mer försiktiga personer sällan får någon ersättning. – Vår sjuåriga garanti hanterar de fel och brister som kan uppstå på våra bilar och reparationer. Det gör det betydligt enklare för alla kunder att få rätt, oavsett om de är påstridiga eller blyga. DEN LÅNGA GARANTIN har inneburit att Kia numera sällan har några goodwillärenden. I de få fall där frågan ändå kommer upp handlar det oftast om kunder som har skött om sin bil på bästa tänkbara sätt men ändå drabbats av en skada som inte regleras av garantin. För branschen som helhet är frågan komplex och därför har alla bilföretag som är anslutna till BIL Sweden, biltillverkarnas svenska branschorganisation, enats om vissa riktlinjer. Framför allt är man tydlig med att goodwill är en fråga som enbart berör den enskilda näringsidkaren och deras kunder, inte något som är reglerat av lagar. – Varje goodwillärende är unikt men det är lätt hänt att återförsäljare blir mer generösa mot kunder som de har en långvarig affärsrelation till. Vår erfarenhet är att långa garantier är ett överlägset system jämfört med goodwill. Den stora vinsten är att kunden alltid vet vad som gäller och att hanteringen därmed blir mer rättvis, säger Gunnar Persson. Text: Per Westergård KIASTORY SPECIAL/2013 7 Foto: Simon Hamelius