Vårdguiden Chefredaktören
Vårdguiden Innehåll
Vårdguiden Aktuellt i vården
Vårdguiden Inspiratören Carola Forsberg
Vårdguiden Säsong för julefrid
Vårdguiden Tema Språk, tal och röst tema *Språk, t
al och röst För många är språk och tal något självklart. För andra är det svårare att tillägna sig eller innebär stora utmaningar. Möt Albert Telon, som har en språkstörning, och Leif Tennfors, som fick långvariga röstbesvär efter covid-19. text MARIA FRÖJDH foto SUSANNE KRONHOLM / JOHNÉR NÄR SPRÅKET INTE FLYTER S pråket är en viktig del av våra liv, kanske viktigare än vi ibland föreställer oss. – Vi använder det hela tiden, i alla situationer. Språket är centralt för att skapa och upprätthålla relationer, för att förstå vår omvärld och lära oss saker. Det är också viktigt för vår identitet, säger Anna Eva Hallin, biträdande lektor i logopedi och forskare vid Karolinska Institutet. Språket är ett komplext system. Det är många delar som ska fungera och samspela, som uttal och grammatik, vad ord betyder och hur vi använder språket i samspel med andra. Barn utvecklar språket i olika takt, men de flesta följer en förväntad utvecklingskurva. – Det finns vissa milstolpar att uppmärksamma som förälder. Innan barnet börjar prata bör det jollra, testa rösten och visa vad hen vill. Vid 1–1,5 års ålder brukar de första orden komma, även om uttalet kanske inte är så tydligt. Kring 2–2,5 år börjar de flesta sätta ihop två ord, säger Anna Eva Hallin. På barnavårdscentralen, bvc, görs regelbundna uppföljningar av tal- och språkutvecklingen. Den tidiga språkinlärningen är omedveten. Senare är den mer medveten, till exempel när barnet 8 Vissa barn har svårigheter med talet. Att ha svårt att uttala vissa språkljud eller ord, som att säga tatt istället för katt, är ganska vanligt. Vissa barn har svårt med många olika språkljud och problem att göra sig förstådda. De kan då behöva stöd av en logoped. För ett mindre antal barn är orsaken svårigheter att koordinera musklerna i tunga, läppar och stämband, så kallad taldyspraxi. – Uttalssvårigheter kan ha olika orsaker, men gäller alltid uttalet av orden, inte till exempel förståelse eller grammatik. Milda svårigheter, som med ljuden r och s, växer ofta bort, och tränas inte heller hos logoped förrän i skolåldern. Stamning är en så kallad talflytsstörning som ofta börjar mellan 2 och 4 års ålder. Blockeringar eller upprepningar av ljud, stavelser eller ord är vanligt. Är du orolig för ditt barns stamning eller barnet själv tycker att den är jobbig, prata med bvc eller elevhälsan. Stamning kan behandlas hos en logoped. En del har svårigheter med själva språket. Barnet kan börja tala sent, ha litet ordförråd, svårt att förstå ord, meningar och instruktioner eller att sätta 1177 vårdguiden 4 • 21 frågar vad ett ord heter. Utvecklingen är ofta snabb, särskilt de första åren. Men en del barn får svårigheter jämfört med sina jämnåriga.
Vårdguiden När språket inte flyter
Vårdguiden Albert har en språkstörning
Vårdguiden Så kan barnet få stöd
Vårdguiden Svårigheter hos vuxna
Vårdguiden Leif fick röstbesvär efter covid-19
Vårdguiden Aktuellt i vården
Vårdguiden Magnus har bipolär sjukdom: ”Jag har lä
rt mig att lyssna på mig själv och identifiera tidiga varning
Vårdguiden Själens berg- och dalbana
Vårdguiden Vattkoppor hos barn
Vårdguiden Emma och hennes barn har blödarsjuka
Vårdguiden Olika former av blödarsjuka
Vårdguiden Adnan har hemofili A
Vårdguiden Tipsen för en bättre nattsömn
Vårdguiden Så fungerar immunförsvaret
Vårdguiden Stärka immunförsvaret - går det?
Vårdguiden Aktuellt i vården