AMES 1
TILLBAKA TILL RÖTTERNA U Som ung blev han uppmana
d av sin far att inte börja med glas; ”Det är så besvärligt!” Men Ulf Rosén lyssnade inte på det örat. Precis som hans far inte lyssnade då lf Rosén är tredje generationens glasbrukschef som sedan två år är tillbaka på sin barndoms marker i Rejmyre. – Det var fantastiskt roligt att komma tillbaka! säger Ulf och bjuder på en kopp kaffe och wienerbröd i konferenssalen på Reijmyre glasbruk där vägghyllorna pryds av konstglas och bruksföremål i en mängd olika former och färger. – Jag flyttade härifrån som nittonåring och kom tillbaka fyrtio år senare. Ändå hejade folk med orden ”Tjenare Uffe!” på gatan och ville gärna berätta om hur det var när jag var liten och åkte runt på min trimmade moppe och gjorde hyss. REIJMYRE GLASBRUK grundades 1810 och är ett av Sveriges äldsta. Man kan stoltsera med produkter och formgivningar som varit med 10 under mycket lång tid och alltså vittnar om en tidlös och hållbar design. Bland annat kannan H55, som vann pris en designutställning i Helsingborg 1955 och servisen Antik som har varit med ända från starten men har anor ända tillbaka till 1700-talet. FAMILJEN ROSÉNS HISTORIA på Reijmyre började med att pappa Lennart, tidigare glasbrukschef på Kosta, köpte glasbruket i Rejmyre 1950 och drev det fram till 1975. – Jo då, här har jag sprungit runt och busat med glasblåsarna, skrattar Ulf. Och jag sommarjobbade här ett par somrar i tonåren, men blev aldrig riktigt duktig på det där med själva hantverket. Så gjorde jag lumpen och flyttade till Stockholm ett par år innan det blev dags för mig att göra det där som pappa avrådde mig ifrån. Som tjugosjuåring köpte jag Lindshammars glasbruk och drev det i tjugo år. Därefter drev jag ett företag med tillverkning och agentur inom glasbranschen i tio år innan det blev dags att flytta hemåt igen. ULF OCH TVÅ KOMPANJONER fick tillfälle att köpa Reijmyre Glasbruk, som då hade ett antal tuffa år bakom sig. Med små åtgärder har de lyckats vända den negativa trenden, fått fler samarbetspartners och kunder, utökat sin marknad och målgrupp och för första gången på tio år visar bolaget äntligen vinst. Och en rejäl sådan. Ulf är glad och stolt över att arbetet gett resultat. – Vi har bland annat ändrat om i arbetsstrukturen, berättar han. Det finns inte längre några mellanchefer, utan glasblåsarna får själva ansvara för planeringen av sitt arbete. Vi har möten tillsammans TEXT: MIRJAM LINDAHL FOTO: MIRJAM LINDAHL