AMES 1
REKLAM OCH MEDIA TEXT: JONAS KÄLLGREN FILIP & FRE
DRIK STARTAR NYTT BOLAG MED KARIN AF KLINTBERG CUSTOS VD SVINGAR MOT SVENSKA DAGBLADET Christen Ager-Hanssen, vd för Metroägarna Custos, är sur på Svenska Dagbladet. Det framgår av en debattartikel i nämnda tidning, där han anklagar en SvD och en av deras journalister för “kampanjjournalistik”. Det är SvD-medarbetaren Malin Ekman som av Ager-Hanssen anklagas för att “på ett partiskt och ensidigt sätt rapporterat om Custos köp av Metro och Realtid.” Custos-vd;n fortsätter i samma text med att “man kan likna detta vid en häxjakt. Ekman har tagit över den kladdiga stafettpinnen på SvD efter att Carolina Neuraths anseende och trovärdighet försvann i samband med den friande domen i brottmålet av samtliga inblandade i HQ-kraschen (Carolina Neurath bevakade HQ-härvan för Svd, reds. anm.).” Svd:s chefredaktör och ansvarige utgivare Fredrik Karén svarar och hälsar Custos-ägarna välkomna till mediebranschen. “Att ägare till publicistiska bolag, som själva har Leif GW Persson har blivit värvad av Expressens tv-satsning Brottscentralen, meddelar Medievärlden. I programmet kommer han enligt ett pressmeddelande att bevaka rättegångar samt förklara processen kring utvalda kriminalfall. ”Det ska bli roligt att göra detta för Expressens räkning. Jag har jobbat på Expressen en sommar som kulturreporter. Då hade jag fått sparken från polisen. Jag sökte jobb som kriminalreporter men ansågs inte tillräckligt kvalificerad så jag fick inte till uppgift att granska makten, blir synade tillhör vardagen för Bonnier, Schibsted, MTG, Mittmedia med flera. Att det numera också innefattar Custos som genom sina förvärv av Realtid och Metro – två bolag som båda har publicistiska ambitioner – är inte ett dugg konstigt. Tvärtom.” Tidigare har Custos diskuterat ägandeförhållandena i nyhetssajten Realtid, där man är storägare, via ett pressutskick som skickades ut från Metro. I april gick man även ut och berättade att Metro skulle starta “en ny sajt med inriktning på affärs- och finansjournalistik”. I ett pressmeddelande berättade Christen Ager-Hanssen då att “den nya satsningen kommer använda sig av varumärket Realtid och Mikael Samuelsson är vår kandidat till ny vd för Realtid. Men om inte ägarfrågan där blir löst på Realtids bolagsstämma så kommer vi använda ett eller flera andra varumärken. Vi har redan registrerat domänerna Real24.se, Real24.no, Real24.dk och real24.co.uk”. GW TILL EXPRESSEN-TV OCH WERNER TILL DN det. Men nu har jag fått min revansch, 40 år senare”, säger Leif GW Persson. I samma veva, men orelaterat, har Jack Werner blivit värvad som krönikör i Dagens Nyheter. Där kommer Werner, som var med och skapade Metros Viralgranskaren och för det fick Stora journalistpriset som Årets förnyare, att skriva om “viralgranskning, falska nyheter och angränsande ämnen”. Samtidigt har Jack Werner även tagit plats i juryn för Stora journalistpriset. Att produktionsbolaget Thelma/Louise gick i konkurs i höstas var naturligtvis tråkigt för delägaren Karin af Klintberg. Men nu har hon kul igen ihop med Filip & Fredrik. – Karin är en fantastisk berättare, och att äntligen få arbeta ihop på riktigt känns som en dröm. Vi förenas i en stark tro på upplysande underhållning, ett segment där vi tillsammans blir ännu starkare. Det är inte ofta ett plus ett blir hundra, men det här är ett sånt tillfälle, säger Micke Svensson, vice vd på Nexiko och ansvarig för den svenska TV-verksamheten i ett pressmeddelande. Karin af Klintberg har varit producent för ett gäng framgångsrika tv-produktioner, till exempel Värsta språket, Historieätarna och Tusen år till julafton, och har samarbetat med Filip & Fredrik i produktioner som Trevligt folk och I Trumpland med Filip och Fredrik. Nu startar hon ett dotterbolag till duons bolag Nexiko, logiskt döpt till Af Nexiko – Det är lite som att komma hem efter många år av samarbeten. Jag hamnar i en öppen, kreativ och kärleksfull famn. Nexiko är ett modigt företag som konstant vågar tänka utanför boxen och tillsammans kan vi berika tv-landskapet med fantastiska produktioner, säger Karin Af Klintberg i en kommentar. Hon fortsätter: – Jag kan inte tro annat än att det här kommer att bli ett sällsynt gott samarbete. Och resultatet kommer att synas i rutan eller på en bioduk inom kort. Nu jävlar ska tv-landskapet blomstra, säger Karin Af Klintberg. 48