AMES 1
i framtiden. – Viktigt är att butiken kan skapa m
er av upplevelser för kunden vilket leder till framgång. En traditionell butik med kläder som hänger i ställ kommer kanske ersättas av man får prova kläderna i den miljö de är avsedda att användas. I framtiden får vi butiker där man möts av klätterväggar eller löparbanor, tror Carin Blom. GRÄNSERNA FÖR VAD som är ett e-handelsköp och ett köp i en fysisk butik kommer på sikt att suddas ut. Ny teknik, till exempel visualisering kommer att möjliggöra att vi kan se produkten som en bild hemma, ett hologram. Vi kan plocka ut enskilda delar och vända och vrida på produkten och uppleva och testa olika funktioner. När tekniken med 3-D skrivare väl har utvecklats och kommit ned i pris, kommer det sätta fart på e-handeln. Genom lokala skrivare placerade där kunden finns, kommer kunden att få hämta sin produkt eller reservdel själv. Detta kommer att innebära att fler företag kan startas med enkla medel. Lokala företag kan konkurrera med globala, då distributionsfrågan är löst. ÄR KUNDKLUBBEN DÖD? Den traditionella kundklubben med massutskick via mejl, mobilen eller brev spås gå mot negativ utveckling i framtiden. Man kan elakt säga att den är död. Då nästan alla större detaljhandelsföretag har en kundklubb, överöses kunden av olika erbjudanden och plastkort tillhörande den. Felet är att man har generella budskap som inte är personliga. Kunden är idag mer kräsen eller rättare sagt illojal och ser igenom detaljhandelsföretagens försök att locka kunder. Kunder är idag dessutom mer pålästa om produkter och tjänster genom att information finns på internet. – Man önskar helt enkelt personliga budskap som berör mig som person och just mina behov. De detaljhandelsföretag som har kompetensen och kraften att genomföra detta kommer att vara framtidens vinnare, säger Carin Blom. GOOGLE ADWORDS GER MÖJLIGHETER. Mycket kan sägas om denna tjänst. Vissa anser att kunderna undviker den eftersom det är annonser. Vad som är annons och oberoende fakta kan ibland vara svårt att avgöra. Det handlar om att jämföra olika sökresultat och titta på källan om det är en trovärdig webbsida. Försiktighet och kritiskt granskande är två viktiga faktorer. Det som många uppskattar Carin Blom närmast från Handelns utredningsinstitut, är detaljhandelsanalytiker på PostNord och rekommenderar att komplettera sitt mejlutskick till kunder med ett brev. Detta har visat sig ge goda resultat. med Google AdWords är att man kan justera sina annonser, testa nya sökord, pausa kampanjen och starta om den när man vill, utan kostnad. Man kan inrikta annonser på kunder i vissa länder, regioner eller städer eller inom ett visst avstånd från sitt företag eller sin butik. MED GOOGLE ANALYTICS får man dessutom aktuella inblickar i hur besökarna använder företagets webbplats, hur de kom dit och hur man kan locka dem att komma tillbaka? Dessa två redskap är ovärderliga i hur kunderna beter sig och hur man ska göra för att attrahera dem. Det handlar inte bara om att få kunden att hitta sin webbsida utan att förstå hur deras beteende är inom den. Man kan jämföra det med till exempel livsmedelsaffärerna, där mejerivarorna är placerade längs in i butiken och godis vid kassorna. Insikter om kundens beteende är en förutsättning för överlevnad framöver. I EN NY ANALYS genomförd av CFI Group och HUI Research konstateras att de köpcentrum som arbetar aktivt med sina hyresgäster når en betydligt starkare omsättningstillväxt än den övriga marknaden. Sedan 2010 har de framgångsrika köpcentrumen i analysen haft en dubbelt så stark tillväxt som köpcentrumbranschen som helhet. – Viktigt är att centrumledningen har ett nära samarbete med butikerna för att stärka upplevelsen av centrumets image, marknadsföring och butiksutbud. Ett aktivt förvaltande av fastigheten är ett vinnande koncept och viktigt i kampen om kunderna på internet, säger Viktor Carlsten, konsult CFI Group. 35