AMES 1
KRÖNIKA Regeringens nya fordonsskatt JAG HAR VID
NÅGOT tillfälle sagt att politiker är det enda man inte kan utbilda sig till och det märks i många lägen att det är så. Som nu när regeringen lagt fram ett förslag om den nya fordonsskatten som innebär att vanligt folk blir straffade. I stort sett så kommer varje bensinbil att få en skattehöjning på 352 kr/år för att inte tala om dieselbilarna. Höjningen börjar på 730 kr men kan komma att uppgå till 1300 kr/år. Varför? Jo det är lika enkelt som med allt annat när det gäller politik. Man måste täcka kostnader. Samtidigt som en elbil är skattefri och samtidigt som regeringen vill få flera att köpa elbilar eller bilar som släpper ut 0 gram koldioxid/ km så innebär detta en enorm kostnad. Det måste svenska staten hämta hem med skattehöjningar på vanligt folk. Gärna de som bor lite utanför stan som varken har fiber, länstrafik eller elstolpe att ladda en bil med. Varje person som köper en elbil får 45 000 kr i bonus sex månader efter köpet. Det skulle enligt regeringen göra att fler köper en elbil. Hmm, nja, jag är tveksam. Är det inte bättre att de som köper en elbil känner att de kan åka sina miljövänliga mil med ett utvecklat laddningssystem över HELA landet. Tror inte att det säljs jättemånga elbilar i Storuman, Kiruna eller Överkalix för de kan inte ladda sina bilar. Därför lägger de istället 45000 kr på en ny skoter och struntar i en bonus för en oanvändbar bil. Däremot skulle flera köpa en elbil om man kunde åka långt med samma säkerhet om att komma fram som med en fossilbil. Detta gäller inte bara svenska staten utan också hela bilundistrin som måste få alla att känna den tryggheten. Men! Detta med elbilar ska alltså finansieras av de andra billisterna. Det är ju rättvist på ett sätt men nu får bilisterna i Storuman, Kiruna och Överkalix skicka skattepengar till nya elbilsägare i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg, Malmö och till viss del även Norrköping/Linköping. Är det rättvist?? Nej! SÅ ÅTERIGEN BÖRJAR DE där outbildade politikerna i fel ände för att de ser bara pengar, pengar och åter pengar. Egentligen inget fel men när det inte fungerar praktiskt så blir det ju pannkaka av allt ändå. År 2020 kommer staten få in 2 miljarder mer i skattepengar från fordonsskatten med detta nya skatteförslag som ska träda i kraft i Juli 2018. Men det kan ju inte hålla!? Om fler ska köpa skattefria elbilar så måste väl skatten höjas så fort någon köper en elbil. Särskilt om man vi ska ge 45 000 kr till varje bilköpare för att sedan inte få in en krona i skatt på dessa bilar. Så regeringen ska få in mer pengar i en växling mellan fossila och miljöbilar där de sistnämnda ska öka. Lycka till, men det krävs inga högskolepoäng för att förstå att det inte kommer att gå. EN HELT ANNAN SAK. Med sommarvärmen kom klassiska rallyn i regionen i början av Maj. Sviestadträffen ingående i RS serien bjöd på fint väder och många förare som bjöd på bra körning. Majpokalen som ingick i Supercupen var årets första grusrally för många, med start och mål vid Stadium Arena i Norrköping där det bjöds på riktigt bra körningar. Extra kul ur lokal synvinkel var att se Daniel Damberg med nygamla kartläsaren Björn Söderberg vid notblocket. Det gamla radarparet var återförenat och deras körning gick bra. Sen kan jag inte annat än beundra Daniel Wall som utklassade sina konkurrenter med sin Volvo 240, men farten var för hög på sista sträckan där wall hamnade i skogen. Lika övertygande snabb var rallyts totalsegrare Tobias ”Lilleken” Johansson från Ludvika som efter ett par års frånvaro nu körde stabilt i sin Mitsubishi Evo 9. Den före detta fabriksföraren visade att tempot satt i och vann övertygande. Nu väntar South Swedish Rally för många förare i Sverige och jag tänkte inte missa det heller. MIKAEL LINDH Motorentusiast 62