AMES 1
KOMMER VAR TIONDE KÖP I HANDELN SKE PÅ NÄTET ÅR 2
017? I år spår HUI och PostNord att hela nio procent av all handel inom detaljhandeln kommer att ske på nätet. Det betyder att var nästan var tionde köp inom detaljhandeln kommer att ske på nätet (Källa: Handelns utredningsinstitut) Det är en imponerande siffra och tänkvärt för TEXT: PER ODDMAN FOTO: PETER PHILLIPS A tt e-handeln stadigt ökar beror på ökad tillgänglighet genom förbättrad teknik hos framförallt mobiltelefoner. De senaste sex åren har användandet av internet i mobilen tagit fart ordentligt. I dag är det 65 procent av befolkningen som kopplar upp sig via mobilen, varje dag. De som har smarta mobiler lägger också mer tid på dem för varje år. Några av de aktiviteter man föredrar att göra i mobilen är att söka information om tidtabeller, ta del av nyheter och lyssna på musik, medan datorn används mer för e-post, faktasökning och internetbanken (Källa: Svenskarna och internet 2016) Viktigt är då att satsa på mobilanpassade sidor. I DAG ANVÄNDER NÄSTAN alla svenskar internet. Andelen hushåll med dator har mer än tredubblats på 20 år och ligger sedan en tid tillbaka stabilt över 90 procent. Tiden som ägnas åt internet ökar för varje år. 2016 lägger vi lite drygt en femtedel av vår vakna tid på nätet. (Källa: Svenskarna och internet 2016) Vidare beror ökningen på att man genom internet kan ta del av ett större utbud. Här har man möjligheten att jämföra sortimentet hos olika företag lokalt men även globalt, vilket ger oanade möjligheter. – En viktig faktor är dessutom att vi idag är allt mer stressade och upptagna, framförallt barnfamiljer. Genom att shoppa på internet sparar vi massor av tid, jämfört med att springa runt i shoppingcentra och som för vissa även kan vara stressande, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker, PostNord. INOM HANDELN HAR utvecklingen gått mot allt generösare öppettider, en utvecklig som liknar USA där till och 34 med några butiker som CVS Apotek och Wal-Mart detaljhandelskedja kan ha öppet dygnet runt. Att handla på internet innebär just detta att det är öppet 24 timmar om dygnet och att man kan handla just precis när man önskar. Det är en av eller kanske den största framgångsfaktorn bakom e-handeln. Den fysiska butiken har dock fördelen att man kan få varan direkt i handen. Det här innebär också en stor utmaning för de som driver e-handel eftersom kunderna vill ha svar på sina frågor, snabbt och gärna personligt. En lösning kan vara genom ett löfte till kunden att återkomma inom 24 timmar från det man fått en förfrågan. Här är det viktigt att man utarbetar en företagspolicy om hur och när man ska svara kunden. Det är här som många företag brister, då man inte inser att denna service är mycket viktiga köpsignaler. DETTA ÄR OCKSÅ VIKTIGA möjligheter till merförsäljning genom att föreslå kunder fler produkter eller tjänster. Frågar kunden om en speciell gräsklippare, så kan man föreslå ett paketpris med olja och service och så vidare. Flera internetaktörer har redan anammat denna idé på sina webbsidor. GLOBAL NÄRVARO. Man ska komma håg att det dessutom kan vara pressande för den som bedriver e-handel att marknaden är global, både när det gäller konkurrens och kundförfrågningar. Genom att man är global måste man bestämma sig för vilken marknad man ska satsa på. Är man beredd 16% 71% E-handelsn tillväxt 2016 E-handlande i snitt per månad under Q4 på att man kan få beställningar från en annans världsdel och att kan man leverera, med fraktalternativ? – Mer konsumentinriktade leveransalternativ, att kunden kan välja mellan fler alternativ i större utsträckning, med andra ord bekvämlighet, är också något som har inneburit att e-handeln stadigt växer, berättar Carin Blom. I TYSKLAND OCH STORBRITANNIEN ligger man långt framme när det gäller internethandel. I Kina är man duktiga på att producera billiga varor. När de dessutom får upp ögonen för och lär sig bra e-handel, kommer de utgöra ett stort hot mot våra butiker och internethandel. – Den globala e-handeln är det största hotet mot vår inhemska handel. Med billiga frakter och masstillverkning till låga priser. Samtidigt ger det oändliga möjligheter för svenska aktörer som har kompetensen att satsa på en större målgrupp utomlands, säger Carin Blom vidare. INNEBÄR DIGITALISERINGEN och den tekniska utvecklingen en ökad konsumtion via nätet på den fysiska butikens bekostnad? De stora detaljhandelskedjorna kommer tvärtom att satsa mer och utveckla sina digitala strategier under 2017. – Man ser närvaro på internet och satsning på attraktiva butiker som något som går hand i hand. De kompletterar nämligen varandra och lockar kunder vice versa. Det finns dessutom en väl genomtänkt strategi om vilka varor som ska finnas i butik och på internet för att attrahera rätt målgrupp, säger Carin Blom. VAROR I LAGER. Många butiker som ska tillhandahålla ett allt större lager för att möta kunden behov, har centrala lager och smarta logistiklösningar. Bra logistik innebär att man sparar pengar och blir attraktiv. Internethandel är en smart lösning där varorna finns på ett eller flera lager och den fysiska butiken hänvisar till just internet för att hålla kostnaderna nere. Kundens upplevelse blir den samma. ÖKAD KONSUMENTMOGNAD. Livsmedelsförsäljningen på nätet har tagit fart. I takt med att konsumenten har utvecklad mognad för digitala medier så har även mognaden för e-handel skjutit fart. Livsmedelsförsäljningen är ett sådant exempel som funnits i mer än tio år men som nu har tagit fart då kundbeteendet börjat mogna. Vårt beteende har ändrats och vi vill spara tid samtidigt som tilltron till varornas kvalitet har ökat. När det gäller vissa varor får vi en bättre köpupplevelse på internet än i traditionell butik. Här kan vi titta på bilder, jämföra och utbudet blir större. Vi litar på att internetbutiken måste hålla en hög nivå kvalitet på varorna. E-butiken har helt enkelt inte råd att till exempel skicka några livsmedel som inte är av högsta klass. I den fysiska butiken förekommer faktiskt ”kantstött frukt och grönsaker” I FRAMTIDEN KOMMER kanske butiken vara mer av ett showroom där man skapar ett mervärde för kunden genom att man kan känna fysiskt på varorna. Man ska komma ihåg att många vill handla i butik för det är personligt och vi tycker om att det är socialt. Carin Blom tror att det är något som talar för butikens överlevnad