Marknad 1
Text: Jonas Källgren Foto: Tomas Karlsson MED UPP
DRAG ATT UTVECKLA - INTE FÖRVALTA Almir Karahodzic har arbetat på Lajac sedan 2006 och varit vd sedan 2016. Nu leder han arbetet med att ta bolaget till nästa nivå. Han hade arbetat tätt ihop med Lars Alm sedan 2006, senast som försäljnings- och platschef för Lajac samt vd för entreprenadföretaget Teknik & Filtersystem. Så när Almir Karahodzic 2016 fick frågan om att efterträda Lars som vd för Lajac kom det inte som någon chock. Att han tackade ja var ingen överraskning det heller. Duon skapade en treårig marknadsplan där det första steget var att etablera egna bolag och steg två att förmedla egna produkter. Detta skulle i sin tur leda till steg tre: att stärka varumärket. Målet som sattes 2016 var att fördubbla bolagets omsättning på fem år, samtidigt som man skulle växa med egna medel. Med två år kvar av planen ser prognosen bra ut. När jag våren 2019 stämmer av läget med Almir berättar han att strategin om att starta ett bolag i Europa per år har fullföljts, med råge. 2018 gjordes de största investeringarna i Lajacs historia, man etablerade Lajac Österrike, Lajac Benelux, startade produktion i Göteborg, och förvärvade det tyska bolaget Welafix. – Welafix har eget lager, vilket är en förutsättning för att vi ska kunna växa i Europa, berättar Almir. Tittar man på hemmaplan så har har satsningar gjorts på både personal och maskiner. Dessutom har lagerytan utökats med 1 600 kvadratmeter – vilket betyder att Lajac nu disponerar Lajac 6 000 kvadratmeter lageryta i Örebro. Utöver det så har man via Welafix nu 2 500 kvadrat lageryta i den tyska staden Oelde, fem mil nordöst om Dortmund, vilket behövs för att klara av leveranserna i Europa. Under 2019 ska de två lagerhallarna optimeras så att leveranser kan göras så snabbt som möjligt, så kostnadseffektivt som möjligt, och så miljömässigt korrekt som möjligt. I början av 2018 införlivades Göteborgsföretaget Vacitup i koncernen, vilket gav Lajac möjligheten att tillverka system för centraldammsugning i egen regi, under eget varumärke. – Där vi vill lyfta upp den svenska kvalitén, vi vill vara “Made in Sweden” nere i Europa. De förutsättningar vi skapade 2018 är underlaget för att växa och bygga 2019. Vi tror starkt på tillväxt,säger Almir. Jag frågar Almir vad han tycker är Lajacs största styrkor. – Lajac står för bra service, starkt förtroende, hög kvalitet, kompetenta medarbetare. Vi har alltid haft en styrka i våra snabba och pålitliga leveranser och det ska vi kunna erbjuda framåt också. Varför valde ni att starta egen tillverkning? – För att kunna ta nästa steg. Då är egna produkter viktiga, att vi har något av substans att presentera på marknaden. Det är svårt att ta sig in i nya länder utan något eget att visa upp. Vår teknik är energioptimerad och håller hög kvalitet, vilket ger oss förutsättningar och möjlighet att sälja på marknaden. I kombination med vår tekniska kunskap kan vi uppfylla kundernas behov både ekonomiskt och tekniskt. Vad har ni för strategi för den europeiska expansionen? – Vi jobbar mot en nischad marknad och det är ytterst viktigt att säkerställa kunskapen för att hantera den här typen av produkter. Därför beslutade vi att de bolag vi etablerar i Europa skulle ha en lokal delägare, som kan sin marknad. Det är nyckeln till långsiktighet och stabilitet i de här bolagen. Varje marknad och land kräver olika fokus, och personer som är bosatta i landet kan och förstår sin marknad mycket bättre än vad vi som sitter i Sverige gör. …och utanför Europa? – Vi ser chansen att bredda oss även i andra världsdelar, både Asien och Australien, med vår egen produktion och vårt eget varumärke. Vi tittar även en del på USA. Marknaderna utanför Europa täcker vi via återförsäljare och arbetet med att hitta samarbetspartners pågår för fullt. – På den europeiska marknaden står vi inför en etablering i Spanien och när vi har gjort det så ska vi fokusera på att skapa tillväxt de europeiska bolagen, samtidigt som behåller full service i form av lager, logistik, och snabba leveranser till kunder och övriga bolag i koncernen. Var ska Lajac vara om fem år? – Om fem år är vi väletablerade på den europeiska marknaden, och är troligtvis inte kvar i våra nuvarande lokaler. Vi ser behovet av att inom kort expandera till minst 10 000 kvadrat lageryta. Det är en utmaning att att hitta en passande tomt att bygga, på eller en lokal att hyra. – Vi ska vara ett välkänt varumärke på den europeiska marknaden och starkare på den svenska marknaden. Vi ska nå flera nya världsdelar med våra egna produkter. Utvecklingen av bolaget ska fortsätta i samma takt och vi ska skapa förutsättningar för att nå ut med nya produkter till nya branscher. Vi ska stärka bolaget ytterligare och det kan ske både organiskt och genom förvärv, men Lajac är motorn vars behov ska gå i första hand. Planen vi satte 2016 har varit till väldigt stor hjälp och den ligger vi lite i förväg på. Nu ska vi lägga en ny plan med fokus på tillväxt.