Marknad 1
Denna sida är ett samarbete Rekreation På kryss ö
ver Hjälmaren i 30 år Text Ulf Hjelting & Torbjörn Karlgren Jan-Erik Ekblad är vd för rederi M/S Lagerbjelke som är mest känt för sina räkkryssningar med båten M/S Gustaf Lagerbjelke med kajplats Hamnplan. Nu stundar en ny säsong för räkkryssningar, gruppresor och charterturer och i år firar man 30 år. – Vi kommer inte att fira på något speciellt sätt att M/S Gustaf Lagerbjelke rest på Hjälmaren i 30 år. Vi har inget speciellt inplanerat, utan vi kör våra vanliga turer. Det är tufft under sommaren med jobb varje dag mellan klockan 08.00 och 23.00, säger JanErik Ekblad som är vd för rederi M/S Lagerbjelke. Under de 30 åren har det blivit en och annan stamkund som återkommer. Några av dessa är exempelvis Sweroc och fackförbundet Vision, som tidigare hette SKTF. – Vi var faktiskt ute på en räkkryssning med Sweroc i förra veckan. Båttrafiken på Hemfjärden och Hjälm - aren har månghundraåriga anor. Sjön är Sveriges fjärde största efter sjösänkningarna mellan åren 1878 till 1887, då vattenståndet sänktes med cirka 130 centimeter. Idag trafikeras sjön bland annat av M/S Gustaf Lagerbjelke. 1639 öppnade Hjälmare kanal, som går mellan Arbogaån och Hjälmaren och det är faktiskt den som är Sveriges äldsta i drift varande kanal. I början av 1800-talet fick Baltzar von Platen, mannen bakom Göta kanal, kungens uppdrag att förbättra kanalen och från Arbogaån till Kvarnsjön skapades en ny sträckning 1819 – 1829 grävd av indelta soldater. Nyttotrafiken här pågick in till 1970-talet – tankbåtar från Nynäshamn 60 Marknad till där vi idag ser Naturens hus var frekventa fram till 1960-talet - men idag är det huvudsakligen fritidsbåtar som nyttjar den 13 kilometer långa kanalen med nio slussar och 22,5 meter i fallhöjd. Örebro kanal är en av de kortaste kanalerna i landet med sina 1,5 kilometer från Slussen till Örebro hamn och är en uträtning och fördjupning av Svartån. Under 1800-talets andra hälft var frågan om att sjöleden skulle dras upp till Örebro centrum en av de mest prioriterade kommunala frågorna. Man började arbetet med kanalen 1886 och byggde bland annat slussen vid Skebäck. Att man valde att göra arbetet då var för att synkronisera med den stora sänkningen av Hjälmaren. Efter kanalens tillkomst fick vi Öre - bros tre hamnar – östra hamnen i Ske - bäck, södra hamnen som är nuvarande Örebro hamn vid hamnplan och norra hamnen nordväst om Stora Holmen. Kanalen invigdes 24 september 1888 och under lång tid bedrevs ångbåtstrafik från Örebro till städerna vid Hjälmaren och med Stockholm som slutlig destination, en trafik som upphörde 1957. Den 24 september 1888 fick Örebro hamn, det vi idag mest kallar Hamn - plan, ta emot sitt första fartyg. Här låg fastigheten Manilla och två stora hamnmagasin och Manilla köptes av Örebro stad för att ha som hamnkontor och bostad för hamnfogden. När tronföljarriksdagen hölls i Örebro 1810 och riksdagen 1812 hade bondeståndet sin möteslokal i huset som revs i början av 1930-talet men lever kvar i namnet Manillagatan. Det ena hamnmagasinet revs men det andra fick inhysa Örebro tekniska museum som öppnade 1974 och som idag är flyttad till Karlslunds herrgård. Den kvarvarande byggnaden inhyser idag restaurang (som dock är stängd) och kontor för turisthamnen. Det rivna hamnmagasinet låg väster om Hamn - bron, i Slottsparken. – Det är full fart med bokningarna in - för säsongen. Det ser även bra ut med vattennivåerna i Hjälmaren som nu fyllts på till normal nivå. Och nu är även restaureringen av Skebäcksbron helt klar. Jag får faktiskt en hel del samtal som rör om vi kan passera bron eller inte och, ja, det kan vi – utan problem. Rederiet bildades 1989 av Håkan Isaksson som då startade båttrafik från Örebro och Arboga. Båten som köptes in hette M/S Strömsholms kanal och var lågbyggd för att gå under broarna i Strömsholms kanal. Båten döptes om till M/S Gustaf Lagerbjelke efter en gammal ångbåt i Hjälmaren och det gjordes flera ombyggnader med bland annat ett större kök. 1999 Gick JanErik Ekblad in som hälftenägare i bolaget och trafiken utökades ytterligare och idag är han ensam ägare av rederiet sedan Håkan gått i pension. Vad kommer rederiet att inrikta sin verksamhet mot i framtiden? Blir det 30 år till? – Vi kommer att utveckla trafiken mellan Örebro och Arboga. Det blir främst gruppresor. Kvällsturerna och räkkryss - ningarna går nästan av sig själva. Vi kommer även att satsa mer på dagsturer. Det gäller att passa på – säsongen är inte så lång och varar från 1 maj till 5 oktober. Om det blir några 30 år till? Nej, jag har några adepter som är villiga att ta över den dag jag vill gå i pension, men det är tio år kvar dit. Främst trafikerar båten M/S Gustaf Lagerbjelke Hjälmaren från Örebro, Arboga och Hjälmare kanal. Och det går att beställa annat än räkor att äta, även om det är själva grejen med räkkryssningarna. – Ja det går att byta ut räkorna mot vissa alternativ utan extra kostnad. Våra normala alternativ är följande: bakpotatis med kycklingröra eller veg - etarisk röra, ugnsbakad lax med dillromsås och kokt potatis, fläskfilé med kokt potatis, rostbiff med potatissallad, kycklingsallad och grekisk sallad. Och om man vill betala med kort? – Så går det alldeles utmärkt. Vi tar alla de vanliga korten på båtarna, dock inte American Express. Vad kommer att hända under den här säsongen? – Man kan förvänta sig en fartfylld kväll på sjön när det gäller kvällsturerna. Hos oss upplever man Hjälmaren och Örebro som en sjöfartsstad. Det är en unik stämning ombord och här blandas alla åldrar och åldersgrupper. På räkkryssningarna har vi även trubadurer som underhåller. Självfallet går det även att boka båten för exempelvis firmafesten och bröllop. Vi tar som mest 80 personer och det finns ramp för rullstol. Fotnot: Ordet Hjälmaren kan härledas till fornnordiskans iaelmbr som ungefär betydde buller eller stoj. Detta skulle innebära att Hjälmaren betyder Bullersjön alternativt Stormsjön. År 1502 skrevs namnet som Jaelmaren. (wikipedia) Foto Thomas Karlsson