Marknad 1
Framgångssagan Sandqvist – Daniel Sandqvist och S
ebastian Westin berättar Text Jonas Källgren Här är en grej som ni inte har läst mycket om i närkingsk media: tre killar från Glanshammar har byggt upp ett företag som förra året spräckte den magiska 100-miljonersgränsen i om - sättning och du eller någon du känner äger garanterat minst en av deras väskor. Vi träffade Daniel Sandqvist och Sebastian Westin på Sandqvists huv - ud kontor vid Hornstull i Stockholm. Historien om Sandqvist började 2004 när Anton Sandqvist, som då arbetade på Toshiba, tröttnade på att det inte fanns några snygga datorväskor att köpa. Men istället för att rycka på axlarna, sucka och nöja sig med en medioker gratisväska så sydde han sin egen väska hemma på kammaren, i kapellväv, inspirerad av det schweiziska varumärket Freitag. Responsen från avundsjuka kollegor var så positiv att han sydde några fler, och sålde in dem till Stockholmsbutiken Grandpa. Än så länge var varken Antons lille - bror Daniel eller Daniels kompis Seb - astian inblandade i det som kom att utvecklas till Sandqvist. Daniel och Sebastian arbetade istället med gratistidningen People, som de hade grundat tillsammans. – Men Anton hängde rätt mycket hos oss, han fick sitta i ett rum utan fönster där han också hade sitt lager. Det blev naturligt att vi, som via People redan hade ena foten i popkultur, lifestyle och modevärlden, började hjälpa till, berättar Daniel. Daniel och Sebastian hade koll på vad ett nytt modevarumärke behövde på marknadsföringssidan och avlastade Anton med de bitarna. Runt 2006, när Anton började bli trött på sin numera välkända datorväska, satte sig så trion ned och stakade ut vad de ville göra med bolaget. Daniel berättar: – Vi hade kontor på Kungsholmen. Jag och Sebastian höll på med tidningen, Anton jobbade halvtid på Toshiba. Vi gjorde det på den här nivån fram till 2010 ungefär och hade då nått en om - sättning på omkring fyra och en halv miljon. Forts. 26 » 24 Marknad