Nordens Tidning 1
Den gränsöverskridande folkhögskolan Sedan Norden
s folkliga akademi lades ned för ett antal år sedan, har det saknats en mötesplats för nordiska folkbildare, där idéfrågor och pedagogiska frågor kunnat avhandlas i ljuset av den mångfald folkbildningen i Norden har. ”Den gränsöverskridande folkhögskolan” är ett samarbetsprojekt mellan Föreningen Norden i Göteborg och Nordiska folkhögskolan i Kungälv, med syftet att skapa ett nätverk av folkbildare som vill återupprätta essensen hos denna mötesplats, utan att för den skull skapa en ny institution. Projektet försöker samla kring sig projektpartners i ett nätverk av intressenter bland folkhögskolor inom Västra Götalandsregionen samt folkhögskolor runt om i Norden. Nordiska folkhögskolerådet samt FOLAC, den svenska folkhögskolans organ för internationella frågor och medborgarfrågor, är kontaktade och är intresserade av projektet. Även personer aktiva inom folkbildningsorganisationer och akademiska institutioner i Norden har kontaktats och kommer att rekryteras till nätverket. Ett första idéseminarium med syftet att dra upp riktlinjerna för ett sådant nätverk genomfördes 29-30 november 2012 i Kungälv. Ett trettiotal personer, med förankring i den nordiska folkbildningen, varav många med rötter i den nedlagda folkliga akademins verksamhet, samtalade där om möjligheterna att stärka det nordiska utbytet. Några av de målsättningar som lyfts inom projektet är: 1 SKAPA EN ARENA FÖR NORDISKA FOLKBILDARE För att utveckla den skolpolitiska idédebatten och lyfta fram folkbildningens särskilda bidrag till demokratin och samhällsutvecklingen, krävs en mötesplats där folkbildare kan träffa varandra, över gränserna, tillsammans med bland annat representanter för forskning och relevanta organisationer. Nordiska folkögskolan i Kungälv har stor potential att utvecklas till en naturlig mötesplats för de nordiska folkhögskolorna. Genom att skapa ett nätverk av människor som, utifrån sitt engagemang inom folkbildning, akademi, organisationer och institutioner, vill delta i att utveckla folkbildningen som idé och verksamhet, kan en tankesmedja som arrangerar och rekryterar till återkommande möten skapas. 2 FÖRSTÄRKA OCH UTVECKLA NÄTVERK AV NORDISKA FOLKHÖGSKOLOR I dagsläget har de olika folkhögskolorna runt om i Norden kontakt med varandra i skiftande grad. Projektet ämnar stödja utveckling av befintliga nätverk och etablering av nya mellan nordiska folkhögskolor. Syftet är att skolorna kontinuerligt utbyter idéer och får ta del av den aktuella utvecklingen på folkhögskoleområdet i varje land. 3 ÖKA INTRESSET FÖR NORDEN BLAND STUDERANDE OCH UNGA VUXNA Folkhögskolorna upplever att de studerande idag har ett lågt intresse för Norden, i en globaliserad värld finns det många andra delar av världen som är mer spännande och intressanta. Norden är dock en intressant region med en stark ekonomi, spännande kultur och natur samt en högt ansedd utbildningsstandard. Det är både fördelaktigt och förhållandevis enkelt att som studerande eller ung vuxen ta del av vad de nordiska grannländerna har att erbjuda, även om de nationella studiestödssystemen innbär vissa gränshinder. Det nordiska samarbetet underlättas också av att vi till stor del förstår varandra språkligt, något som ungdomar ofta förbiser och hellre brukar ett främmande språk som engelska. Språkförståelsen mellan de nordiska, och framför allt skandinaviska, länderna är dock god och kan utnyttjas för att utöka det nordiska samarbetet. Projektet ämnar se över vilka insatser som folkhögskolorna kan bidra med för att öka intresset för Norden bland studerande och unga vuxna. 4 ÖKA DET NORDISKA UTBYTET Ett stärkt samarbete mellan folkhögskolorna i Norden kommer att leda till ett utökat utbyte skolorna emellan. Projektet ämnar stödja och ligga till grund för utbyten vad gäller studerande såväl som personal. Det kan handla om allt från enskilda utbyten till större utvecklingsprojekt mellan en eller flera skolor. Projektet kan också kartlägga och förmedla kunskap om hur utbyten och utvecklingsprojekt mellan folkhögskolor kan finansieras, bland annat genom medel från EU och Nordiska rådet. Folkbildningen har en unik uppgift som bildningsarena, demokrati- och medborgarskola, kulturskapare och inte minst redskap för det civila samhällets organisationer. I dagens utbildningspolitiska diskurs framstår kultur, bildning och mänsklig växt som en lyx, när effektivitet, anställningsbarhet och kompetensförsörjning är ledorden. Inte minst universitetens roll som fria bildningsinstitutioner kringskärs alltmer av kraven på anpassning till EU:s och OECD:s system för snabb och effektiv utbildning. I ljuset av detta har folkhögskolan all anledning att stärka sitt samarbete och sin idédebatt. Vi hoppas att det nordiska nätverk inom folkbildningen som vi håller på att etablera kan bidra till att lyfta den unika nordiska folkbildningen rakt in i den utbildningspolitiska hetluften. HANS-ÅKE HÖBER, REKTOR NORDISKA FOLKHÖGSKOLAN I KUNGÄLV nordens tidning nr 1 | 2013 25 FOTO: JOHANNES JANSSON/NORDEN.ORG