Nordisk Lager & Logistik 1
LOGISTIK om hamnverksamheter kallas Yilport Holdi
ng. Yilport äger SPT Stockholm Nord AB som är ansvarig för att utrusta och driva den nya kombitermninalen. Terminalen byggs av Kilenkrysset. Yilport har ambitionen att bli en av de tio största hamnspelarna i världen. Bakvägen till Stockholm Jaakko Hukkanen, Senior Marketing Advisor för GCT, berättar att kopplingen mellan Gävle och Rosersberg innebär både vinster på flera vis. – Idag har Stockholm åttio procent import och tjugo procent export. För Gävle är det precis tvärtom. Att på det här sättet istället ta bakvägen in till Stockholm med importgodset från Gävle via Rosersberg gör det enklare och bättre. Sextio procent av importgodset ska ändå till platser norr om Stockholm. Det skulle leda till minskad tung trafik genom Stockholm och generera kortare lastbilsdragningar. Inför miljömålen mot 2030 är det ju värdefullt. Trend mot mer transport på tåg Jonas Norlén säger att trenden går mot att alltmer transporter förläggs till järnväg. – Framför allt kommer de längre transporterna att gå via järnväg. Att ha 36 trailers på ett tåg är betydligt bättre än motsvarande godsmängd på våra landsvägar, menar Jonas Norlén. gå härifrån. I Rosersbergs kombiterminal kommer mycket av omlastning mellan väg och järnväg också att kunna ske. Men det handlar inte bara om stambanan norrut, även om kopplingar ändå uppåt Luleå kommer att bli värdefulla via järnväg. Järnvägsförbindelserna till en stad som Gävle är av betydelse, även för flyget. – Tidigare gick farliga transporter av flygbränsle med lastbil via Loudden i Stockholm genom centrala staden för att nå ut till Arlanda, berättar Jonas Norlén, Marketing Coordinator r vid Gävle Container Terminal(GCT). Nu går dagliga transporter på järnväg till Arlanda från importhamnen i Gävle i stället. Det är betydligt säkrare för alla. Gävle hamn viktig pusselbit GCT i Gävle kommer att bli en allt viktigare bit i Stockholm Nords framtid. Tågförbindelserna kommer att förstärkas så att det kommer att finnas dubbelspår på hela sträckan Stockholm-Gävle 2017. GCT är också en del i ett betydligt större sammanhang. GCT ägs av det turkiska företaget Yildirim Group som har drygt 6 000 anställda på fem kontinenter. Den del som har hand Roserberg område med potential för elbilar Owe Eklund, marknadschef för Kilenkrysset, menar att en av anledningarna till att Kilenkrysset började intressera sig för Rosersberg var områdets potential. – Läget nära Arlanda och med ett tillräcklingt avstånd till bostäder är bra. Att vi sedan kunde medverka till en god koppling till E4an förstärkte området. Vi är glada at DHL förlagd sin terminal här och även att Posten gjort det. Av de 800 000 kvadratmeter vi förfogar över är det bara 200 000 kvadratmeter kvar, så vi tänker expandera med ytterligare 500 000 kvadratmeter. Terminalen vi bygger här i Roserberg kommer att bli en slags Rikskombiterminal, menar Owe Eklund. Vi har också ett projekt på gång att kunna dra flygfrakten hit med hjälp av elbilar. En sträcka på bara nio kilometer är fullt möjligt, berättar Owe Eklund. Rosersberg är ett område i expansion och med framtidstro på att logistikflödena kommer att öka till området. – Flöden föder flöden, menar Jonas Norlén. Troligen har han alldeles rätt i det. FAKTA: Fakta Stockholm nord Logistikcenter Ägare, drift och utveckling: Kilenkrysset AB Urval av företag: DHL, Lidl, Dustin, Nokian Tyres, Baxter, Samdistribution. Postnord, Ericsson och Ingram Micro. Yta: 800 000 kvadratmeter. Expansionsplan: 500 000 kvadratmeter Där borta kommer den nya kombiterminalen att byggas. Foto: Hans Loord NORDISK LAGER & LOGISTIK 3/2015 13