Nordisk Lager & Logistik 1
NYHETER DET SENASTE NOTISER: Bild: Maersk Foto: C
hristian Badenfeldt Maersk Line gör storsatsning Danska Maersk Line har lagt en order på elva containerfartyg hos det sydkoreanska varvet Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Ordern beräknas vara värd 1,8 miljarder dollar (cirka 15,3 miljarder kronor). De så kallade Triple-E-fartygen är extremt stora och rymmer 19 630 tjugofots-containrar. Leveranserna av fartygen är planerad till 2017-2018 och de ska segla under dansk flagg, enligt Maersk. I uppgörelsen finns en option om en beställning av ytterligare sex containerfartyg. Ahlsell investerar 300 miljoner Beslut har fattats om en genomgripande investering i Ahlsells svenska logistikcentrum i Hallsberg. Investeringen hänförs till såväl utoch ombyggnad av lokaliteterna som inköp av utrustning i syfte att effektivisera driften genom en rationellare anläggning med högre automatiseringsgrad. – Vårt logistikcentra har under ett antal år varit hårt belastat med viss ineffektivitet som följd. Tillväxtmöjligheterna via förvärv har samtidigt hämmats. Vi tar nu krafttag för att skapa en mer effektiv drift och säkerställer expansionsutrymme för ett fortsatt offensivt Ahlsell, säger bolagets koncernchef Göran Näsholm, i en kommentar. Muddring klar i Wallhamn Arbetet med att muddra farled och hamnbassäng i Wallhamn på Tjörn är klart. Muddringen innebär att hamnen kan ta emot stora fartyg vid högre vindhastigheter och med större djupgående. Det är vädret som avgör när och hur stora fartyg kan anlöpa olika hamnar. I takt med att fartygen blivit större, har djupet och bredden i farleden in till Wallhamn och i hamnbassängen inte räckt till. Sedan 2009 har de största fartygen haft begränsningar när de skulle anlöpa Wallhamn vid hårt väder. Det har bland annat krävts extra bogserbåtar och det har hänt att fartyg fått ankra upp utanför Marstrand i väntan på bättre väder. – Framförallt är det fartyg som är byggda för att transportera bilar som blivit längre och högre, och den stora ytan gör att de är känsliga för vind. Nu klarar fartygen att trafikera hamnen utan extra säkerhetsrestriktioner, säger Christer Olausson, lotsplatschef för Sjöfartsverket i Marstrand. Muddringsarbetet, som inleddes i oktober, var klart i april och nu har resultatet godkänts av Transportstyrelsen och Sjöfartsverket. Som en del i planeringen byggdes farleden upp i Sjöfartsverkets simulator på Chalmers i Göteborg. För att ta hänsyn till de yngelplatser som finns i hamnområdet, genomfördes muddringen under säsong då lätt grumling inte skadar det marina livet. Medan Wallhamn AB har ansvarat för muddringen i hamnbassängen, är arbetet i farleden ett samarbete mellan två statliga myndigheter. Sjöfartsverket har lett arbetet med att muddra farleden, med Trafikverket som beställare. – Vår roll är att identifiera vilka transportvägar som är viktiga att hålla öppna ur ett samhällsperspektiv. Det gäller oavsett om det är till lands, till sjöss eller i luften, säger Bengt Rydhed, stf regionchef för Trafikverket väst. Samordnad varudistribution i centrala Malmö Nu invigs projektet SamCity som genom ett pilotförsök testar samordnad varudistribution i Malmö city. Med en växande befolkning och en förtätad stad ökar behovet av varor och tjänster som transporteras in till city. I SamCity samverkar flera aktörer för att minska miljöbelastningen samtidigt som affärerna i stadskärnan erbjuds en effektiv varudistribution. – Färre lastbilar i centrum ger tryggare, friskare och förhoppningsvis ännu gladare barn i Malmö. Hållbara transporter är nödvändigt i alla led och här 4 NORDISK LAGER & LOGISTIK 3/2015 Bild: SamCity knyter vi ett ännu tätare samarbete mellan citys alla aktörer för ett hållbart Malmö, säger Milan Obradovic, ordförande i tekniska nämnden. – I förlängningen är målet att få en hållbar och attraktiv stad som kommer alla tillgodo, samtidigt som vi minskar utsläpp, buller och ökar trafiksäkerheten. Förhoppningen är även att vi får en mer konkurrenskraftig cityhandel, säger Linda Dalundh, projektledare för Malmö stad.