Nordisk Lager & Logistik 1
NYHETER NOTISER: ny e-handels order för SSI Schäf
er Utbyggnaden av e-handelslagret hos företaget BabyShop Sthlm AB, i Jönköping, är ett gott exempel på den växande marknaden för e-handel. BabyShop Sthlm AB är marknadsledande inom nätbaserad handel med babyoch barnkläder, barnskor, leksaker, barnvagnar, barnstolar för bil, mammakläder samt mycket mer. Allt från välkända kvalitetsmärken. Företagets framgångar har växt sedan starten år 2006, och man behövde nu utöka sitt befintliga lager i Jönköping för att kunna lagra ännu fler produkter och varumärken. SSI Schäfer fick förtroendet att leverera 1 300 st. sektioner av vår välkända hyllsystem, R3000, varav 170 sektioner var för hängande barnkläder. nya däck från nokian Heavy Tyres Nokian Heavy Tyres lanserar en helt ny typ av drivdäck för varierande nordiska och centraleuropeiska förhållanden. Nokian Hakka Truck Drive är ett året-runt-däck för lastbilar och bussar, för långa och medellånga transporter. Nokian Hakka Truck Drive är en ny medlem i produktfamiljen Nokian Hakka, som även omfattar däck för både framaxel och släpvagn. Nokian Hakka Truck Drive innehåller många innovationer som garanterar stabila köregenskaper och bra grepp, oavsett om det regnar eller snöar. Ny typ av halvöppna skuldror förbättrar däckets köregenskaper och stabilitet utan att försämra greppegenskaperna. Däckets V-formade pilmönster förbättrar rensningen av spåren och ser till att slask samt snö inte fastnar i spåren, vilket gör terar att däckets mönster behåller sina goda egenskaper även efter många mil. − Innovationerna på Nokian Hakka Truck Drive ger säkra köregenskaper både på torra, våta och snöiga vägar. Den unika skulderkonstruktionen, V-format pilmönster samt extraspåren och de självintegrerade lamellerna garanterar bästa möjliga egenskaper oavsett väglaget under däckets hela livscykel, säger Teppo Siltanen, produktchef för Nokian lastbilsdäck. Säkerheten Nokian Hakka Truck Drive är ett året-runtdäck och kan monteras när som helst under året. Foto: Nokian Tyres att greppet är bra även vid slask. När däcket slits kommer extraspåren och de självintegrerade lamellerna stegvis fram, vilket garanmed hjälp ökas av den ytterligare av Nokian Tyres utvecklade och patenterade slitagevarnaren (Driving Safety Indicator, DSI) som underlättar kontrollen av slitaget och visar med tydliga nummer hur många millimeter av slitbanan som finns kvar i däckets huvudspår. Trafikverket utvecklar nytt planeringsverktyg Trafikverket meddelar att myndigheten nu börjar utveckla ett kapacitetsplaneringsverktyg som ska frigöra och optimera järnvägens kapacitet. Trafikverket har tecknat avtal med HaCon Ingeniurgesellschaft mbH för utveckling av ett nytt marknadsanpassat kapacitetsplaneringsverktyg baserat på deras produkt TPS. Det var fyra leverantörer som var kvalificerade och intresserade av att bli Trafikverkets partner. Avtalet gäller de kommande femton åren. Initialt tio år med en möjlig förlängning på tre plus två år. Affären värderas initialt till cirka 150 miljoner kronor. Denna lösning ska bidra till att frigöra och optimera järnvägens kapacitet genom att göra tidigare dold kapacitet tillgänglig för både trafikering och underhåll, optimera användningen av kapacitet, förbättra planeringen och öka flexibiliteten, öka transparensen och konkurrensneutralitet samt sänka instegströskel för nya aktörer, öka delaktighet, kundinteraktion och självservice för tågbolag och entreprenörer samt göra Trafikverket mer effektivt, flexibelt och anpassningsbart till förändrade behov och marknadsförutsättningar. – Det nya verktyget kommer att vara mycket viktigt för att vi ska kunna frigöra och optimera järnvägens kapacitet, Det kommer att leda till att vi får en pålitligare tågtrafik och en förbättrad produktivitet för tågbolag och entreprenörer, säger Catrine Carlsson, avdelningschef Trafik på Planering. Det blir också ett sätt att effektivisera arbetssätt och att få in kunden mer i processen. Enkelt uttryckt blir det kapacitetstilldelning på branschens villkor. – Arbetet tillsammans med leverantören kommer att starta nu i juni och en första leverans är planerad till oktober 2016. Fullt implementerat i kort- och långtidsplaneringen kommer det nya kapacitetsplanerings verktyget vara under 2018, säger Christian Tham, projektledare Marknadsanpassad planering av kapacitet (MPK). Källa: Trafikverket 8 NORDISK LAGER & LOGISTIK 3/2015