Nordisk Lager & Logistik 1
MÄSSA Stillhet i ett blått ögonblick. Foto: Hans
Loord Får vi lov? Kanske vi får se mer av automatiserade truckar i framtiden. Foto: Christer Wiik En del montrar byggde på höjden. Foto: Hans Loord kombitransporter är någonting många vill se en extra satsning på. Under mässan Logistik & Transport, meddelade Green Cargo om nya samarbetsavtal som ska utveckla bolagets intermodala logistiklösningar. Bland annat ska Green Cargo inleda ett samarbete med rederiet Wasaline och med tågoperatören Real Rail. Wasaline driver sjötransporter mellan Vasa i Finland och hamnen i Holmsund utanför Umeå. På den svenska sidan länkas transporterbjudandet till Green Cargos nätverk i Sverige och Norge, samt med koppling till den europeiska kontinenten. – Vi får genom detta samarbete med Wasaline och Kvarken Hamnar möjligheter att erbjuda transportlösningar som på ett effektivt sätt kombinerar sjöfrakt, järnväg och bil mellan Finland och Sverige, Norge och kontinenten, säger Björn Thunqvist, på Green Cargos Affärsutveckling. 18 NORDISK LAGER & LOGISTIK 3/2015 Real Rail driver tågpendlar för lastbilsgods mellan västra och södra Sverige och övre Norrland. Real Rail har nu tecknat ett avtal som gör Green Cargo ansvarig för all tågdragning för Real Rail från december 2015. – Real Rail har byggt ett stabilt tågerbjudande mellan terminaler i Göteborg, Helsingborg och Nässjö i söder och Umeå och Luleå i norr. De förstår lastbilssidans behov och har lyckats där andra haft svårigheter. Vi är mycket stiolta över att de anlitar Green Cargo som tågdragare för denna trafik, säger Green Cargos vd Jan Kilström. ”Årets lyft” Flera branschorganisationer arbetar för att just stärka samverkanstanken inom transportsystemen. En av dessa är Godstransportrådet, en politisk oberoende sammanslutning som arbetar för att utveckla och stärka samarbetet mellan olika trafikslag. I dag finns sex Godstransportråd i landet; Skåne/Blekinge, Småland, Östergötland, Östra Mellansverige, Mittsverige, Norr- och Västerbotten. Trafikverket är sammankallande och oftast är landshövdingen i något län ordförande. I råden finns representanter från branschorganisationer, handelskammare, myndigheter, transportbranschen, enskilda företag och akademien. Under ett seminarium som nämnda Godstransportråd genomförde under årets Logistik & Transportmässa, delades transportpriset ”Årets Lyft” ut. I år gick priset till Österlenkommunerna, Ystad, Tomelilla och Simrishamn som tillsammans med åkeriet AkkaFrakt fick utmärkelsen. Priset fick de för sin effektivisering av varuflöden, där man genomfört en effektivisering av antal varuflöden från 26 000 till under 7 000 på bara drygt ett år.