Nordisk Lager & Logistik 1
MÄSSA – Vi uppskattar verkligen Rhenus tullservic
e och deras engagemang för att öva tryck på oss i syfte att åstadkomma ytterligare förbättringar, sade ryska tullens representant i Tyskland, Yevgeniy Prisukhin, med något oväntad öppenhet under en presskonferens på mässan. Rhenus Logistics erbjuder skräddarsydda lösningar sedan flera år inom kontraktoch fraktlogistik och sjötransporter för ett stort antal olika branscher. Genom att vi ägnar oss åt individuella behov kan hela logistikprocessen optimeras, enligt vd för Rhenus Revival, Olaf Metzger. Enligt Metzger krävs det inga extra ”handpenningar” under bordet längre för en snabbare tullbehandling. Det är till och med olagligt. Skulle detta förekomma riskerar den ansvarige tulltjänstemannen eller kvinnan hårda straff. Metzger säger att har själv fått detta bekräftat på högsta ministernivå. Enligt Yevgeniy Prisukhin bör det inte ta längre än 3-4 dagar innan varorna kan levereras till beställaren. Metzger berättade också att varuströmmarna har minskat påtagligt mellan EU och Ryssland på grund av sanktionerna. Däremot har exporten från asiatiska länder till Ryssland närmast fördubblats och Rhenus håller på att anpassa företagets anläggningar och servicepunkter i snabbt tempo på denna logistiska marknad. Kraftigt varierande behov av godsvagnar globalt Den globala efterfrågan av godsvagnar, som bland annat debatterades vid en branschkonferens under Transport & Logistikmässan i München, uppvisar stora skillnader. Efterfrågan på godsvagnar i Europa har minskat avsevärt och ligger kvar på en låg nivå, en faktor som har lett till massiv överkapacitet bland tillverkarna, vilket också kom till uttryck på Münchenmässan. Ett rekordantal godsvagnstillverkare ställde ut, men det var relativt glest mellan vagnarna. Ett undantag var tyska företaget VTGs nya LNG-vagnar som tillsammans med Chart Ferox bygger järnvägstankvagnar för transport av LNG (=Liquid Natural Gas), vilket är den rena energikälla som bland annat svensk industri efterfrågar i allt större omfattning. Även i de flesta baltiska länder visar man, enligt VTGs representant på mässan, stort intresse för LNG – vagnar med tanke på att dessa länder vill bli oavhängiga av ryska gasleveranser. Ett tecken på en klar global trend var även de många amerikanare som vandrade mellan vagnraderna och fotograferade nog26 NORDISK LAGER & LOGISTIK 3/2015 Företaget Waggonbau Graafs nya LNG - tankvagn på Münchenmässan. Detta är en helt ny typ av järnvägstankvagn, som lanseras under 2015. Intresset är redan stort från diverse LNG-leverantörer och köpare av LNG. Vagnarna kommer att finnas tillgängliga på marknaden under andra halvåret 2015 och naturligtvis som mässexemplar redan nu. Foto: Markku Björkman grant varje nyhet och vagndetalj. Medan Nordamerika och Asien meddelar om stark eller måttlig tillväxt inom godsvagnsmarknader, minskar däremot tillverkningen i de länder som tidigare utgjorde Sovjetunionen, så kallade CIS-området. Orsaken anses vara konflikten mellan Ryssland och Ukraina, två traditionella transitländer med betydande volymer av spårbundna transporter. Sammantaget stagnerar världsmarknaden för godsvagnar därför att förlusterna i CIS-området inte kan kompenseras av tillväxten i Nordamerika och Asien. ”Godsvagnar – globala marknadstrender” I en aktuell studie ”Godsvagnar – globala marknadstrender”, analyserade tyska forskningsinstitutet, SCI Verkehr, utvecklingen inom olika marknader. Medan marknaden för nya godsvagnar under förra året ökade i Afrika och Mellanöstern med 14 procent, delvis på grund av start från en låg nivå, har tillväxten i Asien stagnerat något men de påbörjade upphandlingarna förblir ändå på en relativt hög nivå. Marknaden för nya godsvagnar har en volym på omkring 11,5 miljarder euro, med Nordamerika, CIS och Asien som de största marknaderna. Den så kallade eftermarknaden har nått en volym på nästan 10 miljarder euro. Tillväxten här kommer att fortsätta i en takt på runt 2,4 procent, men SCI Verkehr förväntar sig endast en måttlig tillväxt på 1 procent för OEM-marknaden. OEM är en akronym för Original Equipment Manufacturer, det vill säga termen för ett företag som tillverkar den slutliga produkten som kan säljas på den öppna marknaden. I normala fall säljs produkten – Rhenus tullservice och deras engagemang för att öva tryck på oss i syfte att åstadkomma ytterligare förbättringar är välkommet, säger Yevgeniy Prisukhin, ryska tullens representant i Tyskland. Foto: Markku Björkman Olaf Metzger vd för Rhenus Revival, bekräftade att varuströmmarna har minskat påtagligt mellan EU och Ryssland på grund av sanktionerna. Foto: Markku Björkman