AMES 1
TRANSPORTOPTIMERING GER FÖRETAG KOSTNADSKOLL Före
taget Deviaq har utvecklat ett analysprogram för transportoptimering som genom planering, styrning och övervakning leder till sänkta driftskostnader samt effektivare logistik- och informationsflöden. Analysprogrammet heter Deque och som innefattar viktiga funktioner om ecodriving, bränsleuppföljníng, körjournal och arbetsdagbok. TEXT & FOTO: PER ODDMAN Ecodriving Körjournal Ekonomisystem PÅ EN ALLT TUFFARE marknad med global konkurrens gäller det att hålla koll på sina kostnader gällande transporter för att spara tid, resurser och pengar. Att optimera sina transporter för att minska de höga transportkostnader som är ett problem för många företag i Sverige i konkurrensen med omvärlden. Skogsindustrin är till exempel en av de mest transportintensiva branscherna i Sverige. I dag utgör bränslet enligt Skogsindustrin 30-40 procent av åkarens totala kostnader för transporten av virke. Att då optimera sina transporter innebär att man sparar miljonbelopp. Det är först på senare tid som analysprogram för ”Genom effektiv management är vårt mål är att hjälpa transportkunden effektivisera sin organisation och på så sätt spara pengar” Peter Gerhardsson, vd för Deviaq. transportoptimering har tagits fram. Problemet är att många företag och kommuner med stora transportflottor saknar dokumentation om vilka fordon som man har i bruk, vilka bränslen som man använder, transportrutter, körsträckor och vilken som är den reella bränslebrukningen. Framförallt vill man veta vilken miljöeffekt som användandet av ett bränsle leder till. Det är här Deviaq kommer in i bilden. Företaget är med sitt Deque först ut på marknaden med ett komplett analysprogram för transportoptimering. På marknaden finns tidigare bara program som hanterar olika 12 delar inom transportoptimering. Analysprogrammet Deque handlar till stora delar om att dokumentera företagens transporter och de effekter som de ger på ekonomi och miljö. Genom Deque kan man dokumentera, analysera och förändra transportverksamheten tills en optimal lösning har uppnåtts. Systemet fungerar lika väl för alla motorfordon och även tåg och cykel. – För en arbetsgivare kan det vara ett mål att de anställda ska cykla istället för att ta bilen. Då kan Deque vara ett utmärkt hjälpmedel för att mäta hur mycket pengar man sparar på detta och hur stor den positiva miljöeffekten är, berättar Peter Gerhardsson. Deque fungerar genom en transponder som monteras in i bilens ordinarie serviceuttag. Denna registrerar körsträckor, rutter, körstil, bränsleförbrukning, val av bränsle och fungerar genom GPS och GSM. – En accelerationsgivare i transpondern registrerar inbromsningar och accelerationer och därmed förarens körstil, något som kan ligga till grund för utbildning i ecodriving, berättar Peter Gerardsson. Genom uppkoppling mot bensinbolagen kan också alla tankningar registreras. Varje tankning genererar en datafil, tidpunkt och position som kan kopplas samman i Deque. Varje tankning kan till exempel ha ett unikt bränsle, vilket sedan kan analyseras för att se vilka effekter på bränsleförbrukningen som det får. Peter Gerhardsson, vd för Deviaq, anser att transportoptimering handlar om god dokumentation av verksamheten. UPPKOPPLAT MOT FÖRSÄKRINGSBOLAGEN. Deque är även uppkopplat mot försäkringsbolagens databaser och kan för användaren ge information om försäkringskostnader. Trafikverkets vägdatabas ger information om gällande hastigheter för rätt efterlevnad hos föraren. RESURSPLANERINGSSYSTEM. I Deque finns ett effektivt resursallokeringssystem som gör att rätt resurs kan tillföras rätt användare och kostnaden kan bokföras på rätt enhet. Skräddarsydda rapporter ger information om varje enhets förbrukning. – Registering av all data sker i administrations- och ekonomisystem. Detta skapar statistik, bokföring, fakturor och ett komplett beslutsunderlag som radikalt förenklar, säger Peter Gerhardsson. REFERENSAKTÖRER. Genom Deque får man möjlighet att jämföra enheter och andra företag med liknande verksamhet och hitta förändringspotential. – Mycket handlar om att vi utbildar både i systemet och i till exempel ecooch safetydriving och ruttplanering. Genom uppföljning i Deque blir varje enhet motiverad att förbättra sitt resultat, berättar Peter Gerhardsson. Vid upphandling är ofta kraven hårt ställda på att leverantören ska använda miljövänliga bränslen, men det saknas uppföljningsverktyg för att säkerställa att leverantören uppfyller de ställda miljökraven. Genom Deque kan upphandlaren löpande och genom egen inloggning i det molnbaserade programmet få inblick i leverantörens verksamhet och säkerställa att kraven följs. Detta kan leda till att upphandlingarna i framtiden kan effektiviseras både juridiskt och ge bättre ekonomi. – Transportprogrammet Deque för optimering är ett system som inte bara förbättrar ett företags tranporter utan ser till så att hela organisation samarbetar, effektiviserar och framförallt gör vardagen roligare för alla som arbetar i organisationen, anser Peter Gerhardsson. n FAKTA ECODRIVING: köra sparsamt och ekonomiskt SAFETYDRIVING: köra bil säkert MOLNETBASERAT: IT-tjänster som tillhandahålls över Internet