AMES 1
NORRKÖPING LINKÖPING ”Årets Hantverkare” FordStor
e öppnar i Linköping FYRA SMÅ OCH MEDELSTORA samt fyra stora företag inom VVS, El, Måleri och Bygg utsågs till Sveriges bästa hantverkarföretag 2016 vid Hantverkargalan i Stockholm den 6 april. Priset Årets Hantverkare är branschens mest prestigefyllda pris och grundar sig på kundernas röster. I år har närmre 15´000 nöjda kunder, och 1800 företag engagerat sig i tävlingen. ”Det finns ett utbrett intresse och önskan om att identifiera, premiera och hylla de duktiga företagen i branschen”, säger Thomas Larsson, VD på Dorunner, arrangör av Hantverkargalan och tävlingen Årets Hantverkare. I kategorin stora El-företag: vann Norrköping Elektriska East AB VD Johan Tankred: ”Utmärkelsen visar att vi lever upp till vår slogan: Vi följer inte strömmen. Vi leder den! Vi vill ligga före i service och kvalitet, snarare än att vara billiga. Tävlingen Årets Hantverkare är viktig för oss. Vi är jättenöjda att bli uppmärksammade”. n Källa: www.aretshantverkare.se NORRKÖPING Norrköping på topplistan NORRKÖPING FINNS MED på samtliga topplistor när det gäller både pågående byggande och projekterat byggande, både för bostäder och annat byggande inkluderat. Högst placering når Norrköping på listan över de kommuner som byggstartat flest bostadsprojekt under de senaste 12 månaderna, vilket är en bild som bekräftas av Kikki Liljeblad (S), stadsplaneringsnämndens ordförande. – Så här mycket har inte byggts på decennier! Det är väldigt positivt för hela staden både med tanke på att behovet av nya bostäder är stort samtidigt som byggandet skapar arbetstillfällen och tillväxt. Just nu byggs närmare 1 200 nya lägenheter runt om i Norrköping. Av dessa är närmare 800 lägenheter hyresrätter, omkring 380 bostadsrätter och cirka 20 ägandelägenheter. Alla pågående byggprojekt presenteras i en karta på kommunens webb. – Blickar vi lite längre fram har vi många spännande projekt på gång som ännu inte syns i statistiken. Jag tänker bland annat på omvandlingen av Nya torget med ny bebyggelse och en ny park och Gamla busstationen som också ska bebyggas med både bostäder och park för att nämna några, avslutar Kikki Liljeblad (S) ordförande i stadsplaneringsnämnden. n Källor: www.norrkoping.se 4 JONAS WINKELMANN BLIR från i höst vd på Ford store Linköping som öppnar i april. Jonas kommer senast från en tjänst som vd på Louis De Geer konsert och kongress och byter nu till en tjänst inom bilbranschen, nu blir det motorsång från muskelbilar istället. FordStore är Fords benämning på deras återförsäljare som erbjuder hela Fords modellprogram. Exempelvis finns alla olika modeller för provkörning i hallen. Hos FordStore kan du alltså köpa och provköra Mustang och Vignale (en lyxversion av Mondeon). Ford store i Linköping blir landets femte Ford store. n Källa: www.bilbyter.se REGIONEN Stor potential att ladda elbilar EN MILJON ELBILAR skulle hushållen kunna ladda upp på nätterna med de elinstallationer som finns i dag. Det visar beräkningar utförda av forskare vid Linköpings universitet och VTI. Men det krävs en bred satsning på laddinfrastruktur. De flesta hushåll har säkringar för upp till 16 A och i de allra flesta fall räcker det bra. Effektuttaget åker dock berg- och dalbana över dygnet, topparna finns på morgonen och när vi kommer hem från jobbet på kvällen. Att ladda elbilen direkt när man kommer hem är därför ingen bra idé, då är elen dessutom som dyrast. Elbilen kan också bli droppen som gör att hushållet måste säkras upp till 20 eller 25 A. Om många hushåll i ett område behöver säkra upp räcker inte transformatorstationen till och det leder till höga kostnader. Men även detta problem har en lösning: om vi istället sprider ut effektuttaget över dygnet och laddar när det är billigt, det vill säga på natten, finns det enligt forskarnas beräkningar utrymme för hushållen att ladda upp till en miljon elbilar. – För att beräkna hushållens effektuttag har vi använt data över förbrukningen av hushållsel från Tekniska verken i Linköping. Vi har också hämtat väderdata från SMHI för att beräkna uppvärmningsbehovet, berättar Christofer Sundström, forskare vid Avdelningen för fordonssystem, Linköpings universitet. Forskningen har ingått i ett större flerårigt projekt kring plugin-hybridbilar och smarta ”post carbon cities” som LiU drivit tillsammans med VTI och som finansierats av Energimyndigheten. Som en annan del i projektet har Malin Henriksson, forskare på VTI, studerat i vilken mån kommunerna arbetar för att få fram laddinfrastruktur, i första hand laddstolpar. Inte alls, visade det sig. I de två kommuner, Norrköpings och Linköpings kommun, som Malin Henriksson valt ut för studien, ansåg varken tjänstemän eller politiker att det var en prioriterad kommunal uppgift idag. I projektet specialstuderas två områden där kommunerna uttryckligen lagt ett miljöperspektiv på byggplanerna, Vallastaden i Linköping och Inre hamnen i Norrköping. I Vallastaden hade projektet kommit så långt att hela frågan lämnats till byggherrarna och eventuellt till de personer Foto: Göran Billeson som så småningom ska hantera en tänkt bilpool. I Norrköping hade projektet i Inre hamnen inte kommit lika långt, men det saknades politiska beslut för tjänstemännen att arbeta emot just i fråga om elbilar. Intresset fanns, men den kommunala strategin handlade om att satsa på gång, cykel och kollektivtrafik. – Då valde vi att även intervjua politikerna hur de ser på kommunens roll och idag pågår det faktiskt ett arbete i Norrköpings kommun att skriva fram ett inriktningsdokument för elbilar, säger Malin Henriksson. Men hon är noga med att påpeka att detta inte är någon enkel fråga. Att bygga laddstolpar vid köpcentrum med flera platser ser nog bra ut, men har inte så stor effekt. – Det är störst behov av laddinfrastruktur i hemmen och det är inte i första hand i flerbostadshus som folk har råd med elbilar. Det gäller nog att tänka efter noga hur och var man börjar investera i laddstolpar för att få så stor effekt som möjligt, säger hon. n Källa: www.liu.se