AMES 1
»Kommunikation, kommunikation och kommunikation ä
r det som gör att bolaget fungerar.« DEN STORA LÄRDOMEN FRÅN det var att man måste ha en tydlig organisation för att det ska fungera, berättar hon. – I Kina är de bättre på att jobba i en organisation än vad vi svenskar är. Där är det inte samma behov av konsensus. De är lite snabbare i vändningarna och är hela tiden i ett stadie av förändring. Här är vi mer försiktiga. Det tar längre tid att fatta beslut men å andra sidan är besluten väl förankrade när de väl är fattade. Att komma som svensk och leda företag i Kina var inte en så stor omställning som Åsa hade trott. – Jag jobbade med samma typ av människor, ingenjörer, och i samma företag som jag gjorde i Sverige, säger hon. – En sak som skiljer mellan Sverige och Kina är att här får jag ofta frågan om hur det är att vara kvinnlig chef i en mansdominerad bransch. I Kina förväxlar man inte vad man är med vad man gör, som man gör här hemma. Så länge man utför sina arbetsuppgifter på ett bra sätt spelar det ju ingen som helst roll vad man är i övrigt. TJÄNSTEN I KINA VAR TIDSBEGRÄNSAD och när Åsa avslutade den startade hon MindRoad. – Tjänsten gick ut på att leda verksamheten och rekrytera en ny vd, en Kinesisk vd som kunde ta över. När det var klart funderade jag på vad jag ville göra och 2014 startade jag MindRoad med sikte på att bli en stor organisation med verksamhet inte bara på flera orter i Sverige utan även i andra länder. Än så länge är MindRoad inte representerade utanför Sverige men det är på gång. – Jag har ju ett nätverk i Kina så det är naturligt att vi börjar med ett kontor där. Sen kikar jag på Malaysia, där jag också har ett nätverk, men även på Filippinerna och Mexiko som är väldigt intressanta marknader, berättar Åsa. – Enligt mexikanerna är Mexiko den tredje största IT-leverantören i världen. Efter Indien och Filippinerna. EN SAK SOM VAR VIKTIGt vid starten av MindRoad var att de skulle vara helt kundfinansierade. – Kundfinansierat från första kronan. Inga lån. Inga investerare. Det är ett sätt att se till att organisationen är rustad för framtiden, berättar Åsa. – Jag vill jobba långsiktigt och då gäller det att inte bygga en för stor kostym för företaget. Det är lätt att dra på sig kostnader och svårt att bli av med dem. Om det blir dåliga tider ska vi inte ha en organisation som är större än vi kan hantera. Ett verksamhetsmål är att MindRoad ska gå med vinst även i dåliga tider. – Vi ska ha en marginal på 15 % även i sämre tider. Då kan vi fortsätta ha en buffert för oförutsedda händelser, säger Åsa. – För att kunna hålla så goda resultat är det viktigt att ha fokus på rätt saker. Vi ska lägga tiden på rätt saker och ägna oss åt vår kärnverksamhet. Det är lätt att fastna i interna saker men kundrelationerna ska alltid vårdas, försummar vi det kommer det inte att gå bra. ÅSA TROR ATT DET KANSKE är på väg att bli sämre tider snart. – Många säger att vi är mitt uppe i en högkonjunktur men jag tror tyvärr att vi är i slutet på den, berättar hon. – Det kommer många lycksökare nu och det brukar vara ett tecken på att det snart är slut på högkonjunkturen. Jag hoppas i och för sig att jag har fel, lägger hon till. Eftersom Åsa jobbat i IT-branschen sedan 1990 har hon hunnit se några konjunktursvängningar. – Det har alltid gått bra för mig under lågkonjunkturer också eftersom jag jobbar så långsiktigt. Det är lycksökarna som försvinner först. De som 21