AMES 1
SÄLJSKOLA TEXT: MAGNUS JOHANSSON ILLUSTRATION: AN
NIKA GIANNINI Du kan inte lita på att någon annan kommer förbi med glada tillrop för att göra dig peppad. Jag vill att du tar ansvar för din egen motivation, att du blir en mästare på att motivera dig själv. Vad motiverar dig i ditt dagliga arbete? Konsten att motivera sig själv ”ÅH, VILKEN SEG DAG! Tänk om någon kunde peppa mig lite!” Det vore ju fantastiskt om vi alla hade en personlig coach vid vår sida varje dag. Du kan inte lita på att någon annan kommer förbi med glada tillrop för att göra dig peppad. Jag vill att du tar ansvar för din egen motivation, att du blir en mästare på att motivera dig själv. Vad motiverar dig i ditt dagliga arbete? Enkla verktyg för daglig självmotivation Du behöver en grundläggande drivkraft som stadig bas för att prestera på topp under en längre tid. Men för att höja motivationen under en arbetsdag kan jag rekommendera två olika metoder. Dessa är enkla att använda sig av på daglig basis: • MUSIK - Forskning har visat att musik påverkar sinnet, lärandet och känslorna. Rock eller P2 spelar ingen roll. Spela musik du tycker om och som får dig på bra humör. Musik kan man spela i bilen på väg ut till kunden. Om musik inte fungerar för dig kan du lyssna till motivationstalare på CD eller MP3. • MENTALA BILDER - Skapa dina inre bilder som påminner dig varje dag om något du vill uppnå. På mitt kontor har jag ett foto på familjen. När jag tittar på fotot känner jag att jag vill kunna ge det bästa till mina barn, vilket motiverar mig till att vilja prestera bättre. Din drivkraft är kanske självförverkligande. Använd en mental bild som symboliserar vad drivkraften innebär för dig. Om det är en viss upplevelse som motiverar dig, sätt upp en bild som symboliserar känslan du har när du upplevt detta. Det handlar även om att ta bort faktorer som är demotiverande. Vad får dig ur balans och är energislukande? Är det: • Saker du gör? • Personer du umgås med? • Något du går och tänker på? Framgångstro ”Det här går aldrig!” Nej, det gör det förmodligen inte! Inte med den ins tällningen! Oskar Svärd, trefaldig vinnare av Vasaloppet, slog huvudet på spiken i en segerintervju. Reportern frågar: ”Oskar, när kände du att du kunde vinna?” Reportern menar naturligtvis ”när under loppet” men Oskar svarar: ”Jag tänkte redan i måndags att på söndag får de svårt att ta mig!” Det handlar om att tro på att du kommer att lyckas, en positiv framgångstro. För vad är motsatsen? Jo, att inte tro på det du gör och på så sätt tala om för dig själv att det här nog inte går. Då har du tagit första steget mot ett misslyckande. 52 »It’s not what you are that hoIds you back, it’s what you think you’re not« Denis Waitley EN ÖGONÖPPNARE FÖR MIG när det gäller framgångstro inom försäljning var när jag förstod att det fanns ett nummerspel, att varje kontakt jag tog var en aktivitet av värde. Om jag tar tio kundkontakter leder det till att ett visst antal visar intresse. Av dessa leder sedan några till affär och avslut. När jag förstod hur det hängde ihop insåg jag hur viktigt det är att hålla sitt ”nummerspel” igång, att varje kontakt jag tar har ett värde. Om jag bara fortsätter att ta nya kontakter och hjälper kunderna framåt i beslutsprocessen kommer jag att lyckas. I MIN TIDIGA KARRIÄR som säljtränare arbetade jag på uppdrag av Linköpings kommun med att utbilda företagare i marknadsföring och försäljning. Kursen var gratis för deltagarna men det krävdes ett visst antal deltagare för att kommunen skulle finansiera utbildningen. Jag och en kollega praktiserade ”canvasing” för att rekrytera deltagare. Just den här dagen hade jag en gata med butiker och mindre företag som jag skulle besöka. Jag fick nej hos kakelbutiken, jag fick nej hos restaurangen och jag fick nej hos skobutiken trots att kursen var gratis och att det såg ut som om skobutiken inte haft några kunder det senaste året. Jag var på väg att bryta ihop. Jag såg ett jättebehov på marknaden och det fanns en fantastisk kurs som dessutom var gratis för deltagarna. Jag bestämde mig ändå för att gå in i en sista butik innan hemgång. Jag steg in i fotobutiken. Damen bakom disken trodde inte sina öron när hon fick höra om vårt erbjudande. Hon sa: ”Det här vill jag gå på. Hur anmäler man sig?” Jag tog anmälan på plats och fick återigen bekräftat att nummer spelet fungerar. Tro på nummer! Tro på framgång! n Magnus Johansson, EQP Business School – har 20 års erfarenhet av personlig försäljning och är författare till säljboken ”Myror kan fånga elefanter”. Magnus har under de senste åren framgångsrikt utbildat säljare i de flesta branscher. Med en stor mängd nöjda kunder i bagaget tillhör Magnus idag en av de bästa och mest eftertraktade föreläsarna inom området försäljning.