Porsche magasin 1
NÄR PORSCHE KOM TILL SVERIGE – FRÅN FABRIKSVÄGEN
TILL SMISTA ALLÉ Porsche Magasin möter första vd:n för Porsche i Sverige, Sven-Åke Enocksson, dekorerade serviceteknikern Lars-Göran Thomasfolk och stjärnsäljaren Per Anders Ygberg. Följ med på en resa genom minnen, från 50-talets pionjäranda fram till idag. TEXT FREDRIK HULDT BILD ARKIVBILDER MED KRIGSÅREN I BACKSPEGELN OCH DET GLADA 50-TALET RUNT HÖRNET sköljde en våg av optimism och äventyrslust över Europa. Sverige var unikt positionerat med en stark ekonomi och en välutvecklad infrastruktur. Bilen spelade redan en central roll för nytta och nöje i samhället och motorsporten blomstrade. Det är i det ljuset man ska se det omtalade telefaxet som knattrade fram ur en ”fjärrskriftsmaskin” på Scania-Vabis kontor på Fabriksvägen i Södertälje 1949. Ett halvt A4-blad som hade skickats från Gmünd i Österrike och gjorde Sverige historiskt som den andra exportmarknaden i världen för Porsche. Verksamheten körde igång 1950 och det första året levererades 13 bilar. Känns siffran blygsam måste man komma ihåg att dessa vagnar kom från den berömda serien av femtiotvå handbyggda 356:or med aluminiumkaross. Bilar som allmänt kallas ”GmündPorsche” och som producerades i Österrike innan Porsche återvände till Stuttgart i södra Tyskland. Per Anders Ygberg, nu 94 år ung, var en av de allra första som arbetade med försäljning av Porsche i Sverige, hos VW-återförsäljaren på Lindhagensplan i Stockholm. Han sålde cirka 1 000 nya bilar genom åren. – Det var aldrig någon som gjorde skillnad på människor, berättar Per Anders. Mina kunder var allt från Kungen till en sopåkare, som för övrigt var fantastiskt trevlig. Han körde 10 000 mil med sin sopbil och 5 000 mil med sin silvergrå Porsche från 1960. En av dem som Per Anders kom närmast genom åren var Prins Bertil. Motorprinsen hade ett passionerat intresse för sportbilar och motorsport och var tidig att upptäcka Porsche. – Den första bilen som Prins Bertil hade var en 51:a. Vi blev goda vänner och jag var hemma hos honom på middag och besökte honom även i Frankrike. MOTORSPORTEN VIKTIG Motorsporten har alltid varit en bärande del av det unika DNA som gjort Porsche så framgångsrikt, även i Sverige. – Den som tidigt satte Porsche på Sverigekartan var CG Hammarlund, berättar Sven-Åke Enocksson, som var den första vd:n för Porsche i Sverige. – Hammarlund blev kändis genom sitt radioprogram Sveriges Bilradio som alla älskade. En frontfigur i bilsammanhang som betydde väldigt mycket. Den legendariske programledaren tävlade flitigt och vann bland annat Midnattssolsrallyt 1954. Under perioden 1959–1962 var kombinationen Hammarlund och Porsche oslagbar. 53