Porsche magasin 1
PORSCHE MAGASIN HISTORIA Per Anders Ygberg syntes
själv flitigt i annonserna, exempelvis när Porsche 914 skulle lanseras i slutet av 1960-talet. Men snart kom ännu ett samhällsekonomiskt dråpslag i början av 1990-talet. Kronan fick flyta, fastighetsbolagen föll som furor och bankkrisen satte hela landet i gungning. Bilmarknaden i Sverige backade från 350 000 till drygt 120 000. – När den hemska räntechocken kom med 500 % ränta sprack alltihop, suckar Enocksson. Vi förlorade hela orderstocken över en natt. STARKARE ÄN NÅGONSIN Med viktiga erfarenheter i bagaget var andra halvan av 1990-talet en tid för eftertanke och förändring, med fokus på stabilitet och långsiktig stark tillväxt. Sedan millennieskiftet har Porsche som biltillverkare genomgått en regelrätt metamorfos. Från nischad sportbilstillverkare till en allt bredare aktör inom bilindustrin. Den svenska generalagenten finns idag på Smista Allé i Segeltorp. Återförsäljarnätverket består i skrivande stund av tio Porsche Center och tre Porsche Service Center, men fler anläggningar planeras. Organisationen och varumärket är starkare än någonsin och står väl rustade inför framtiden. Den enda frågan är hur mycket plats det finns för stora mängder körglädje i kundernas hjärtan de kommande 70 åren? Per Anders Ygberg påminner om att Ferdinand Porsche fick precis den frågan för snart 100 år sedan. – Professor Porsche svarade klokt att den sista bilen som tillverkas kommer att vara en sportbil. Varför? När vardagsbilen blir omodern kommer entusiasterna ändå att åka sportbil på söndagarna. Eldsjälarna, deras gemenskap och passion för Porsche kommer alltid att finnas kvar. MITT BÄSTA PORSCHE-MINNE: SVEN-ÅKE ENOCKSSON – Under mina 40 år i företaget är den positiva försäljningsutvecklingen av Porsche under 1980-talet ett alldeles avgörande minne. Porsche AG ställde ett ultimatum till importören om att bilda ett separat bolag för Porsche, eller lämna över ansvaret. Med blixtens hastighet bildades dotterbolaget PSE Sverige AB som jag fick ansvaret för. En komplett märkesorganisation bildades och vi fick överta VW-anläggningen på Lindhagensplan. LARS-GÖRAN THOMASFOLK – Svenska Rallyt 1969 var jobbigt! Björn Waldegård var i ledning men hans växellåda behövde bytas. Jag åkte i servicebussen genom skogen och framhjulet på bussen skar ner i snön. Vi rullade ut bland träden och det var så kallt att hydrauliken på bärgaren inte fungerade. Jag fick ta en taxi med växellådan till serviceplatsen i Hagfors och vi hann byta den utan att Björn fick prickar för sen ankomst till sträckan. Han vann sedan rallyt för andra året på raken. PER ANDERS YGBERG – Min fru Carin var reporter på Radio Genève efter kriget. I två år åkte hon runt i Europa och letade glada nyheter mitt i all bedrövelse. Bilen hon körde var Porsche Nr 8, en grön lättmetallare! När hon kom hem till Sverige igen frågade hon efter Per Anders som hon träffat före kriget. ”Vad gör han nu?” ”Han säljer Porsche”, fick hon till svar. Hon ringde upp mig en kväll och sa: ”Det är Carin, vill du komma över?” Jag åkte dit och det sa klick. Sedan var vi tillsammans i 60 år. Det är det största jag har varit med om. Porsche och ödet förde oss samman. 55